Norsk
ANNONSE

Krypto-popkultur: Når digitale penger krasjer inn i film, musikk og memes

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Det begynte som noe bare nerder og økonomer snakket om. Men nå? Kryptovaluta er plutselig overalt - til og med der vi minst venter det. I filmer, i TikTok-trender, i musikkvideoer og på memes som sprenger internett. Hvem skulle trodd at noe så teknisk som digital valuta skulle bli en del av hverdagsunderholdningen vår?

HQ

Krypto i spillverdenen
Kryptovalutaens inntog stopper ikke ved filmer og musikk. I spillverdenen har digitale mynter funnet sin plass i en rekke sjangre - alt fra virtuelle verdener og digitale samleobjekter, til spilløkonomier der NFT-er brukes som eiendeler.

Vi ser det i alt fra blockchain-baserte strategispill og play-to-earn-plattformer som lar brukerne tjene tokens mens de spiller, til mer sosiale og tilfeldighetsdrevne miljøer - spesielt innen casinoer. Flere nettbaserte plattformer tilbyr nå klassiske spill som blackjack, rulett og slots - tilgjengelig via krypto. Hele denne utviklingen gjør det enklere å spille. Krypto casinoer tilbyr ofte eksklusive bonuser, raskere transaksjoner, lavere gebyrer - og (for de som hater ventetid) nesten umiddelbare uttak, pluss spill man rett og slett ikke finner andre steder enn i kryptoens univers. Denne utviklingen illustrerer hvordan kryptovaluta integreres i ulike underholdningsformer, og hvordan den digitale økonomien fortsetter å påvirke våre daglige liv.

Og det stopper ikke ved tastaturet - kryptovaluta har også funnet veien til lerretet, der Hollywood nå bruker digitale penger som både tema og drivkraft i stadig flere produksjoner.

Fra Hollywood til blockchain
Hollywood har alltid hatt en tendens til å fange opp samfunnsfenomener. Kryptovaluta er intet unntak.

Ta filmen Crypto fra 2019, for eksempel. En thriller hvor en finansanalytiker ramler inn i et nettverk av korrupsjon og hvitvasking med Bitcoin i sentrum. Den ble aldri en blockbuster, men den fanget noe - en følelse av at kryptoverdenen er mystisk, farlig, og på en eller annen måte sexy.

Og så har vi Dope (2015). En ungdomsfilm med et tempo som skriker MTV, og hvor tenåringene bruker Bitcoin for å selge dop via internett. Ikke akkurat en moralsk pekefingerfilm - men den speiler en virkelighet der digitale penger faktisk er i bruk blant unge, både på godt og vondt.

Funfact: I Marvel-universet nevnes kryptovaluta eksplisitt i TV-serien The Falcon and the Winter Soldier, hvor "Bitcoin bounty" er en ting. Det sier litt når selv superheltene våre begynner å snakke krypto.

Når artister går digitalt
Det er ikke lenger bare storfilmer og tech-konferanser som snakker om krypto. Musikken har også fått smaken på det digitale gullet - og vi snakker ikke om streaming denne gangen.

Husker du Grimes? Jo da, hun som både daterte Elon Musk og lager elektrodrømmer på synth. I 2021 solgte hun en samling digitale kunstverk og musikk via NFT-er - og tjente mer enn seks millioner dollar. Jepp, seks. Ikke for vinyl eller plater med autograf - men for filer. Rena, eksklusive .zip-aktige kunstpakker, låst på blockchain som om de var Fabergé-egg med kode.

Kings of Leon gikk enda et skritt lenger. De lanserte et helt album som NFT. Det var en førstegangsforeteelse - ingen hadde gjort det før. Fans kunne kjøpe spesialversjoner av låtene, eller kanskje mer presist, kjøpe retten til noe som føltes litt... flytende? Digitalt luksuriøst? Ikke en plate man kan blåse støv av - men en fil du eier, og bare du.

Andre artister har også kastet seg inn i NFT-sirkuset, og noen av dem med et glimt i øyet:


  • Eminem og Snoop Dogg brukte sine egne Bored Ape-avatarer i en musikkvideo. To gamle hiphop-konger, nå i metaverset, side om side med 3D-aper og basslinjer.

  • DJ 3LAU, på sin side, solgte hele konsertopplevelser som NFT-er. Ikke billetter. Ikke merch. Selve opplevelsen - eksklusivt kodet, bare din.

Hva betyr alt dette? Vel, for mange artister er kryptovaluta nå mer enn bare en måte å få betalt på. Det har blitt en ny scene. Et nytt språk. En slags digital kunstgalleri hvor grenser mellom kunstner og publikum viskes ut - og hvor det ikke lenger er Spotify-algoritmen som bestemmer.

Men funker det, egentlig? Noen elsker det, andre kaller det svindel med glansbildeeffekt. Men én ting er sikkert: Det snakkes om. Det deles. Og det lager overskrifter - på godt og vondt.

Internett elsker en god krypto-meme
Memes styrer verden. Punktum. Hvis markedet er en berg-og-dal-bane, så er memes den kaotiske DJ-en som skrur opp volumet mens alle holder seg fast.

Og i kryptoverdenen? Noen memes går faktisk så langt som å bli valuta - bokstavelig talt. Meme-coins som Dogecoin startet som en vits, men har i dag reell markedsverdi.

Husker noen Doge? Selvfølgelig gjør vi det. Den glade, forvirrede Shiba Inu-hunden som ble kronet internettets uoffisielle maskot, komplett med grammatiske katastrofer som "much wow" og "very currency." Det som startet som et teit bilde med Comic Sans-tekst, utviklet seg til en fullverdig kryptovaluta - Dogecoin. Og ja, den fikk støtte fra selveste Elon Musk. På Twitter. Flere ganger. Plutselig ble det virkelighet av vitsen.

Men det stopper ikke der. Memet HODL ble født av en feilskriving på et Bitcoin-forum tilbake i 2013. En fyr ville si at han "holdt" på kryptovalutaen sin, men skrev "I am hodling" - og boom, et slagord var født. I dag er det nærmest en trosbekjennelse i krypto-kretser: Selg aldri. Hold fast. Ride the storm.

Her er noen klassikere som har festet seg:


  • "To the moon" - for de øyeblikkene når alle håper på en rakettferd i verdi. Ikke alltid bakkekontakt, men alltid håp.

  • "This is fine" - memet med hunden i det brennende rommet, perfekt når markedet stuper og alle bare later som alt er helt greit.

Disse greiene gjør mer enn å få folk til å le. De bygger fellesskap. Språk. Tilhørighet. Og midt i alt kaoset gjør de kryptovaluta litt mindre skremmende - og, tør vi si det, litt mer gøy.

Når internett og penger smelter sammen
Det vi ser, er ikke bare teknologi. Det er en kulturell bevegelse. Kryptovaluta har blitt et symbol på opprør, frihet, fremtidstro - og for noen, en flukt fra gamle økonomiske strukturer.

Samtidig er det også blitt et speil. Når filmer bruker Bitcoin som spenningsmoment, når artister selger musikk med NFT-er, og når memes driver verdien av en coin - så er det kulturen som gir teknologien mening. Ikke motsatt.

Det handler ikke bare om blockchain og wallet-adresser. Det handler om hvordan vi uttrykker oss, hva vi verdsetter, og hvilke historier vi forteller.

Krypto som kultur, ikke bare valuta
Kryptovaluta er ikke lenger bare noe man investerer i. Det har blitt underholdning. En del av populærkulturen. En måte å være på nett på - enten det er via en sang, en film, eller et meme som får oss til å le mens markedet kræsjer i bakgrunnen.

Så neste gang noen sier at krypto bare er en boble, er det kanskje verdt å minne dem på at boblen allerede har blitt en del av kulturen. Og det - det er ikke noe som sprekker så lett.

Krypto-popkultur: Når digitale penger krasjer inn i film, musikk og memes


Loading next content