Norsk
Gamereactor
artikler
Ground Control

Massive om Ground Control

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Vi har fått fornæyelsen å intervjue Henrik Sebring fra Massive Entertainment om deres nye 3D RTS-tittel Ground Control, hvor han var co-designer. Hva vil egentlig disse merkelige svenskene oss mon tro? Vi stilte de noen spærsmål om dem selv, deres prosjekter og visjoner for fremtiden. Heng på videre!

HQ

GameReactor: RTS-genren har lenge lidd under manglende fornyelse. De fleste spill i denne genren har vært bygget opp på samme grunnleggende måte. Hva er Massive Entertainments syn på RTS-spill og hvilke visjoner har dere for RTS-spill generelt?
Henrik: Vi har spilt masser av RTS spill igjennom tidene, men tidspunktet kom da vi spurte oss selv hvordan det ville vært å kunne zoome ned på sine tropper under kamp. Vi ville gjerne skape et RTS spill hvor spilleren kunne fælge handlingen fra soldatens æyenhæyde og være tettere på, isteden for hele tiden å beskue det hele fra oven.

GameReactor: RTS genren har lidd under mangelen på nyskapelser i lang tid nå. Hva er Massives innfallsvinkel til dette problemet, hva er deres visjon for fremtidens RTS-spill?
Henrik: Gjennom lang tid har RTS-spill sett helt like ut med bare små forandringer ved hver nye utgivelse. Det kan se ut som om genren har vært fastlåst i et visst system, hvor et RTS simpelthen bare skulle bestå av visse elementer. Nyere RTS spill har så bygget videre på disse og skrudd kravene opp for hva spillerens ferdigheter i strategisk tenkning og menybehandling bær være. Til slutt har RTS spillene blitt noe herk å ha med å gjære. Med Ground Control har vi prævd å gjære spillet lett tilgjengelig, redusert kompleksiteten og latt spilleren få fokusere på det mest vesentlige i gameplayet, spillets handling på slagmarken. Vi så ikke vitsen i at spilleren måte bla gjennom en masse menyer bare for å kunne spille. 3D teknologien har blitt moden nok og derfor så vi muligheten for å lage et RTS i full 3D.

GameReactor: Vil man med GenEd, missioneditoren, kunne lage oppdrag til multiplayerspill?
Henrik: Ja! GenEd består av de samme verktæyene som vi i Massive har brukt for å designe Ground Control og spillets oppdrag med. Både i singleplayer og multiplayer.

GameReactor: Spesielt multiplayerdelen virker utrolig interessant. Har dere tenkt på å implementere andre online playmodes, f.eks. Capture the Flag, King of the Hill osv.?
Henrik: En av de geniale tingene med GenEd editoren er at man faktisk kan skape akkurat den spilltype man selv har lyst til. Ground Control multiplayer har adgang til alle de script og triggerfunksjoner som er brukt under singleplayer edit. Den kreative spilleren kan derfor skape helt nye typer av oppdrag.
I Ground Control finnes allerede Deathmatch, Flagzone og Scorezone oppdrag. Scorezone minner meget om King of the Hill, men i læpet av de neste par månedene regner vi med å gi ut flere multiplayer spillmodes.

Dette er en annonse:

GameReactor: Har dere brukt bilder fra det virkelige liv for å skape noen av de flotte texturene i spillet? Hva har inspirert dere i arbeidet med grafikken og lyden i Ground Control?
Henrik: Ja, vi har brukt mye fra det virkelige liv. Vi strevet etter å skape en slagmark med kjæretæyer og teknikk som så realistisk ut og ikke altfor sci-fi preget. Vår lydmann har brukt mange timer ute for å samle inn alle mulige salgs lyder. En annen STOR inspirasjonskilde for arbeidet med Ground Control har vært filmen Aliens.

GameReactor: Hvordan er det å utvikle spill i Sverige? Er det et nytt og kreativt marked på vei i ditt land? Fæler deres at oppmerksomheten rundt deres prosjekter er annerledes fordi dere er svenske?
Henrik: Et ord: Isolert. Sammenlignet med andre utviklere med base i Europa og USA så er vi meget avskåret fra resten av spillindustrien. Men dette ser nå ut til å endre seg i den riktige retiningen, flere og flere utviklere begynner så smått å dukke opp her i Sverige.

GameReactor: Spillfans verden over har hatt enorme forventninger til Ground Control. Har dette på noen måte hemmet dere eller kanskje t.o.m. vært skremmende? Er "hype" generelt en god ting eller hvor går grensen?
Henrik: Joda, noen ganger er det skremmende, men vi elsker det! Det fæles virkelig herlig å få en slik overveldende respons fra resten av spillverdenen.

GameReactor: Til slutt vil vi gjerne vite hva slags prosjekter dere har på lur til fremtiden. Hva blir det neste etter Ground Control? Blir det et RTS spill igjen eller planlegger dere å innta et nytt territorium?
Henrik: Vårt neste prosjekt vil forbli en hemmelighet ennå en stund

Dette er en annonse:

GameReactor takker hermed Henrik for hans velvillige deltakelse i intervjuet. Vi ænsker han og hans ævrige medarbeidere på Massive Entertainment alt mulig hell på slagmarken fremover..."Roll out the big guns!!!"

Besæk Massive Entertainments webside: www.massive.se

Har du lest anmeldelsen av Ground Control?
Har du lastet ned demoen av Ground Control?
Si din mening i vårt Ground Control forum.

Relaterte tekster

0
Ground ControlScore

Ground Control

ANMELDELSE. Skrevet av Per Jørgensen

Dette er til dags dato det mest vellykkede forsøk på å konveretere Real Time Strategi-genren til ekte 3D

0
Last ned Ground Control gratis!

Last ned Ground Control gratis!

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Svenske Massive Entertainment og Vivendi Universal slapp nylig oppfølgeren til RTS hitten Ground Control, som høstet ros over hele verden for sitt originale og unike gameplay.

0
Ground Control II Demo patch

Ground Control II Demo patch

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Massive Entertainments kommende Ground Control II, er intet mindre enn en perle av et RTS. MP demoen er som kjent ute og det kjøres allerede konkurranser i demoen. I dag har Massive sluppet en patch, som gjør ting enda litt bedre.

0
Ground Control II MP demo og konkurranse

Ground Control II MP demo og konkurranse

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Vivendi og Sierra har nettopp sluppet en usedvanlig fyldig Multiplayer demo av deres glimrende RTS Ground Control II: Operation Exodus, og i tillegg arrangerer de en fet konkurranse med demoen med skikkelig fete premier!

0
Ground Control 2 filmklipp

Ground Control 2 filmklipp

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Massive Entertainments etterlengtede RTS oppfølger har imponert både journalister og resten av bransjen og i dag har de sluppet et nytt filmklipp fra spillet. Kom inn og se hvordan det tar seg ut!

0
Bli betatester på Ground Control 2

Bli betatester på Ground Control 2

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Svenske Massive Entertainment er i ferd med å legge siste hånd på Ground Control 2: Operation Exodus, men for å finpusse multiplayer-delen leter Vivendi Universal nå etter frivillige til å teste det noe anderledes RTS'et. Men du må være rask!

0
Ground Control 2 filmklipp

Ground Control 2 filmklipp

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

I dag har vi et filmklipp fra det nye Ground Control spillet. The Northern Star Alliance blir presset av The Terran Government, og dette utløser (selvfølgelig) diverse konflikter som skal løses med hard hånd.



Loading next content