Det er enkelt å rushe gjennom livet. Å løpe fra sted til sted for å gjøre noe viktig. Men av og til må vi bare stoppe opp, koble av fra hverdagens gjøremål og lukte på rosene. Nyte detaljene, ta inn omgivelsene og glede seg over livet. Det samme bør vi gjøre i videospillene våre. Vi raser gjennom spill og skyter ned horder av fiender, uten å noen gang løfte blikket for å se på alle detaljene som grafikerne har slitt med i dagesvis for å få på plass. For eksempel toaletter. Vi i Gamereactor har bestemt oss for å slutte å løpe forbi toalettene. Når vi spiller actionspill får heltene våre lov til å ta seg en pissepause mellom all skytingen. Og her er våre beste minner fra pissepausene våre.
PORTAL
Plattform: MULTI Lansert: 2007
Vi begynner med en av de mest elegante toalettene vi har sett i et spill noensinne. I det første rommet i det fantastiske spillet Portal finnes nemlig et futuristisk porselensmøbel som er så stilrent og sterilt at vi skulle ønske vi kunne bytte sko med hovedpersonen i spillet. Det er smakfullt, og en av de vakreste fremtidsvisjonene vi har opplevd i et spill. Men dessverre legger det en liten demper på toalettopplevelsen at den gale datamaskinen Glados holder et øye med oss når vi gjør vårt fornødne...
SCARFACE: THE WORLD IS YOURS
Plattform: MULTI Lansert: 2006
Det første som slår oss når vi går på toalettet i Scarface: The World is Yours, er at dolokket mangler. I Miami på 80-tallet manglet ikke lokket på toalettet, tvert imot, det var laget av blankpusset speil. Med verdens største import av kokain var det helt andre ting enn tissing og bæsjing som foregikk på toalettene i Miami. Derfor, skuffende lite autentisk toalett i Scarface. Kjedelig.
LEISURE SUIT LARRY IN THE LAND OF THE LOUNGE LIZARDS
Plattform: PC/AMIGA Lansert: 1987
For 20 år siden var grafikken svært primitiv, og luksus som stemmeskuespill var ren science fiction. Kreative fortellerteknikker og tekster måtte formidle stemninger for spillerne. Toalettet i Lefty's Bar ble beskrevet som "illeluktende, med grafittifylte vegger og en vask som ikke en gang var ren da den ble montert". Men må man så må man, og Larry satte seg gladelig ned for å gjøre sitt fornødne mens han leste avisen, akkompagnert av pling-plong-lyder som skulle forestille bæsjeplask i toalettskåla. Prikken over i-en kom etter toalettbesøket: "Hey dork! You've got toiletpaper stuck to your shoe!"
EAT LEAD: THE RETURN OF MATT HAZARD
Plattform: MULTI Lansert: 2009
Stakkars Matt Hazard var fanget i et virtuelt kaos i hele spillet, og kunne aldri vite hva som var ekte og hva som var illusjon. Etter å ha slåss med en fjollete og prateglad rollespillboss, måtte Matt akutt en tur på do. Og heldigvis fant han en glitrende hvit porselensstol. Men som sagt, var det en ekte do eller en illusjon? Spill spillet og finn ut.
GOLDENEYE 007
Plattform: NINTENDO 64 Lansert: 1997
3D-spillene marsjerte inn på 90-tallet, men begrensinger gjorde at ting ble veldig kantete i starten. Som denne dassen i Goldeneye. Sekskantete toaletter føles liksom bare... merkelig. Den runde formen er innbydede og trygg, men dette byr oss rett og slett i mot. Desto morsommere var det å skyte hatten av han vakten i starten av nivået når vi kom gjennom lufteventilen. Et svært memorabelt toalettdrap.
BULLY
Plattform: MULTI Lansert: 2006
Toalettet er opphav til mange mobbeteknikker på skolen. Buksevann, eller stappe hodet til en fyr oppi og skylle ned. Og er du ekstra stygg så slipper du en liten kabel før du gjør det. I Bully, også kjent som Canis Canem Edit, er det flusst av skoletoaletter. Og ikke alle er like flinke til å skylle ned etter seg, som sett på bildet her. Bonus for at vi fikk lov til å lage kinaputter som kunne kastes i do for å sprute vann i taket.
BIOSHOCK
Plattform: MULTI Lansert: 2007
Offentlige toaletter er alltid litt stressende å bruke. Man vet aldri hvem som har sittet der før deg. Man begynner å spekulere i bakterier og svineinfluensa og det som verre er. Men enkelte offentlige toaletter er verre enn andre. Som denne i Bioshock. Ikke nok med at vi nesten kan kjenne stanken gjennom skjermen, det ser faktisk ut som en Big Daddy har tømt en Big Blære på gulvet her, og vi kan ikke annet enn å bite tenna sammen og vasse gjennom gørra på jakt etter penger, ammo og plasmider.
JAMES BOND 007: QUANTUM OF SOLACE
Plattform: MULTI Lansert: 2008
Et sjeldent rolig øyeblikk i Quantum of Solace. Det er ikke ofte vi ser James Bond gå på do. Så mye Vodka Martini han bøtter nedpå er det egentlig et under at han ikke er på do relativt ofte, så da får vi ta det igjen når vi spiller Bond-spill. Og denne doen har vi ingenting å utsette på. Ryddig, rent og pent, og med deilig 80-talls-fliser på veggene. En agent verdig.
THE CHRONICLES OF RIDDICK: ASSAULT ON DARK ATHENA
Plattform: MULTI Lansert: 2009
Å bæsje i vektløs tilstand er et mareritt for mange. Vi er sikker på at det finnes en fobi for det og. Men heldigvis er det få spill der man faktisk er vektløs i det ytre rom. Og selv om man bryter seg inn på en avsidesliggende utenomjordisk forskningsbase befolket av hjernedøde kloner og sinna mordere, kan man få bæsje i fred. Men dette er ikke stedet for å sitte lenge og filosofere over livet. Toalettene i Assault on Dark Athena er akkurat like skumle som resten av spillet. Bæsj & Run.
CRYSIS
Plattform: PC Lansert: 2007
Mine damer og herrer, vi presenterer verdens første toalett med personlighetsforstyrrelser. Hvordan er det mulig å bæsje og tisse overalt på badet, bortsett fra på og i doen? Doen er skinnende ren, mens resten av rommet ser ut som en kloakk. Noen har til og med stått oppå doen og bæsjet nedover veggen. Totalt meningsløst.
CALL OF DUTY: WORLD AT WAR
Plattform: MULTI Lansert: 2008
Det finnes mange forbindelser mellom kriger og toalettbesøk. Winston Churchill, for eksempel, forkortes W.C. Og i krigsspill har vi støtt på mange toaletter opp gjennom årene. De fleste av de er ikke spesielt innbydende. Omringet av blodtørstige fiender har vi inntrykk av at latrinetjeneste blir nedvurdert, noe vi tydelig kan se i Call of Duty: World at War, der doen ser ut som den ikke har vært vasket siden første verdenskrig. Sprukket toalettring, skitten skål, og toalettpapir kan vi se langt etter.
THE CLUB
Plattform: MULTI Lansert: 2008
Det sies at et tastatur inneholder flere bakterier enn et dosete. Så ta deg en pause nå og vask hendene dine. Og så kan du kikke nærmere på denne dassen som vi fant i The Club. Den ser ikke bare motbydelig ut, den ser faktisk også helt feil ut. Det er noe med proporsjonene. Den ser rett og slett falsk ut, akkurat som spillet som er et skytegalleri forkledt som et actionspill.
SAINT'S ROW 2
Plattform: XBOX 360 Lansert: 2007
Se her ja, ryddig, rent og med en doring som matcher gangsterfargene på T-skjorta di. Det kan vi like. Det er noe pertentlig ved hele opplegget, vi vedder på at gangsteren på bilder har en egen toalettskjorte hengende på badet som han kler på seg når han skal bæsje fordi den matcher fargene på doen. Og er ikke det et tegn på et sykt menneske, så vet ikke vi. Likevel, herlig rent og pent, så rent at vi ikke ville turt å gjøre fra oss her i virkeligheten.
CALL OF DUTY 4: MODERN WARFARE
Plattform: MULTI Lansert: 2007
Call of Duty; plikten kaller. Og når plikten kaller og det presser på i endetarmen er det ikke annet å gjøre enn å følge kroppens ordre. Selv ikke denne sønderskutte terroristdassen som vi klarte å finne i Call of Duty 4: Modern Warfare fikk oss til å tenke oss om to ganger. I krig er selv en skitten toalett luksus, men man kan da skylle ned etter seg? Vi unner ikke vår verste fiende å komme inn til et uskyllet toalett, selv ikke gærne terrorister.
SILENT HILL: HOMECOMING
Plattform: MULTI Lansert: 2009
Skrekkspill er ikke bra for blæra, å snike seg rundt i mørket vel vitende om at blodtørstige monstre kan lure rundt hvert hjørne, sammen med Pyramideskallen, er ikke en opplevelse for folk med blærekatarr. Så når vi endelig finner en do vil vi gjerne lette på trykket. Men etter å ha slått på lyset på do og skreket "HERREGUDHJELPHVAIALLEAAAAAAH!" er det plutselig ikke nødvendig med noe dobesøk lenger. Et besøk i klesbutikken for å finne nye bukser, derimot, er neste på programmet.
RESIDENT EVIL 5
Plattform: MULTI Lansert: 2009
Det må har vært merkelig for japanske utviklere å lage toalettene i Resident Evil 5. Japanere er nemlig kjent for sine luksustoaletter, som spiller radio og leser temperaturen din og masserer lårene når du setter deg på ringen. Spyleteknikker, oppvarmede doringer og mer teknologi enn i en Playstation 3 er gjerne integrert i japanske dasser. Så de lo nok godt når de skulle lage afrikanske toaletter for Chris Redfield og Sheva. Her er det nemlig bare å sette seg på huk og la det stå til. Vistnok er det å bæsje på huk et veldig bra botemiddel mot hemorroider. Så vet du det.
GEARS OF WAR
Plattform: XBOX 360, PC Lansert: 2006
Ikke nok med at Marcus Fenix ble dømt for en forbryelse han ikke hadde begått, han måtte også sitte innelåst på en celle med en do uten vann. Hvor Marcus har gjort av all bæsjen han må ha presset ut under oppholdet sitt vet vi ikke. Men nå har vi i hvert fall et spørsmål til vi vil ha svar på fra Cliffy B neste gang vi intervjuer han.
CONDEMNED 2: BLOODSHOT
Plattform: MULTI Lansert 2008
Ofte når vi er i utlandet opplever vi å gå på toaletter der den fremre delen av doringen er borte. Det er vistnok normalt i "utlandet", men det er allikevel noe utrygt ved å sette seg ned på doer som mangler denne beskyttelsen. Det er direkte angstfremkallende. I Condemned 2 er det selvsagt slike toaletter, og vi savner også en støtte i ryggen. Vi snakker spartan, utenlandsk toalett av verste sort. Og vi holder oss litt lenger.
F.E.A.R. 2: PROJECT ORIGIN
Plattform: MULTI Lansert: 2009
Skal du først bli skutt, så er det egentlig like greit å bli skutt på do. Når man dør slutter nemlig musklene i tarmene å fungere, og noe av det første som skjer etter hjertet slutter å slå er at tarmene tømmer innholdet sitt rett i trusa. Så dør du på do dør du i hvertfall med rene underbukser. Skjønt i dette tilfellet vet vi ikke om det var noen stor trøst.
PREY
Plattform: PC/XBOX 360 Lansert: 2006
Det er litt skittent, greit nok, men det er i hvertfall dopapir. Indianeren Tommys eventyr i verdensrommet i actionspillet Prey innledes på en slitt gammel bar, og har du en bar i et actionspill er du forpliktet til å lage et toalett. Og dette toalettet er relativt autentisk til å være i en bar. Skribling på veggene, litt skittent og slitt, meget bra jobbet. Her vil vi bæsje og her vil vi bo.
HALF-LIFE 2
Plattform: PC/XBOX Lansert: 2004
Mens doen i Prey er grei nok i sin sjarmerende realisme, er det verre med doen i Half-Life 2. Ikke nok med at innbyggerne lever i et terror-regime av et Big Brother-samfunn, man får ikke en gang komfort på do. Hva er det med toaletter som mangler lokk og rygg, slik at man ikke kan lene seg tilbake? Hvor er dopapiret? Og hvordan får Gordon Freeman enkelt av seg den oransje drakten sin slik at han kan gjøre sitt fornødne?
DOOM 3
Plattform: PC/XBOX Lansert: 2004
I John Carmacks fremtidsvisjon Doom 3 har vitenskapen kommet så langt at mennesket ikke lenger bæsjer. Det er den eneste konklusjonen vi kan treffe, da det første toalettet vi besøker utelukkende består av pissoirer. Vi har sendt utallige mail til id Software for å spørre om hvordan beboerne på mars bæsjer, men vi har merkelig nok ikke fått noe svar. Nå skal det sies at vi senere i spillet fant ordentlige vannklosetter, men dessverre var de okkupert av digre feite zombier. Og da er ikke vi så frekke at vi forstyrrer.
MAX PAYNE 2: THE FALL OF MAX PAYNE
Plattform: MULTI Lansert: 2003
Dette er innbydende, og helt klart en av de lekreste toalettene i jakten vår så langt. I Max Payne 2: The Fall of Max Payne er doen både ryddig og hjemmeskoselig, det står til og med vaskemiddel på hylla slik at vi kan rydde opp etter oss hvis vi bommer med strålen. Og skulle uhellet være ute, er det en hendig dusj like ved siden av.
CALL OF DUTY 3
Plattform: MULTI Lansert: 2006
Så var det krig igjen, men selv blant krigsdassene er dette et gedigent lavmål. Jeg mener, det ser jo ut som dassen er sprengt vekk her i Call of Duty 3. Hva er vitsen med å sette seg på en ødelagt dassring og gjøre pommelomm rett i gresset, da kan man jo bare gjøre det hvor som helst. Vi hadde forventet bedre av de rene og pertentlige tyskerne, en slik standard er langt under pari.
GHOSTBUSTERS
Plattform: MULTI Lansert: 2009
Spøkelser og utenomjordiske vesener har en tendens til å skrimme livskiten ut av folk, og en god spøkelsesjeger vet alltid hvor nærmeste toalett er. Også i Ghostbusters. Doen i Ghostbusters er umåtelig trang, men dopapiret er i hvert fall på plass. Men hva er det med den lillarosa fargen på doringen? Hvilken forskrudd interiørarkitekt har bestemt at vi skal sitte på en slik femiring når vi gjør fra oss? Vi takker høflig nei og går heller bak et tre for å tømme blæra. Mens vi følger spøkelsesjegernes første bud: kryss aldri strålene!
CRYSIS: WARHEAD
Plattform: PC Lansert: 2008
Cloak, strength, aror og speed. Nanodrakten i Crysis: Warhead hadde alle mulige tenkbare funksjoner utenom en. De kunne vært høflige og kalt den "evacuate". En liten luke der bak som kunne åpnes med et enkelt tastetrykk slik at vi enkelt kunne lette på trykket. I stedet må hele cyberpyjamasen vrenges av hver gang man skal gjøre fra seg i Crysis: Warhead. Og nei, jeg legger ikke drakten på det skitne gulvet der mens jeg sitter på do, da får noen vær så god å komme og gjøre rent. NÅ! ROOM SERVICE!
TURNING POINT: FALL OF LIBERTY
Plattform: MULTI Lansert: 2008
Ok, det er en ting som gjør at vi vil gjeninnføre dødsstraff. Det er greit nok å komme inn på et offentlig toalett der han før deg ikke har giddet å skylle ned, vi kan skylle ned før vi setter oss. Har han pisset utover doringen, ok, vi kan ta litt såpe og papir og vaske. Men har han gjort som han her i Turning Point: Fall of Liberty, og tørket seg med dopapiret som fortsatt henger på dorullen, og latt det henge som en "gave" til nestemann, så renner begeret over. Elektrisk stol, giftsprøyte, henging, gi ham alt sammen. Slik ufinhet er rett og slett utilgivelig!
DUKE NUKEM 3D
Plattform: MULTI Lansert: 1996
Kongen av førstepersonsspillene er også kongen av toalettene. En av de kuleste funksjonene i Duke Nukem 3D var at man kunne trykke og leke med omgivelsene. Skyt en brannhydrant og drikk vannet som spruter opp for å få tilbake litt helse. Men gjør du dette for ofte kan det være greit å la Duke få lette på trykket på en av de mange toalettene i spillet. Og det gjør han gjerne, etterfulgt av replikken "ahhhh, much better". Vi skulle ønske flere spill ga oss denne interaksjonsmuligheten...