
Det er ingen tvil om at Ridley Scotts Gladiator har satt fart på fantasien hos mange utviklere over hele verden. Fra det direkte forferdelige Circus Maximus War Chariots, til Lucas Arts kommende og temmelig interessante Gladius, er de alle inspirert av filmen såvel som virkelighetens grusomme historie. Nå melder enda et firma seg under fanen, med et spill om datidens Rom. Engelske Creative Assembly som har utgitt både Shogun: Total War og fjorårets eminente strategiske perle Medieval: Total War, åpnet nylig deres eksklusive godtepose for GameReactor og serverte de første detaljene om det kommende storspillet Rome: Total War.
I motsetning til utvidelsen Viking Invasion, som også er på vei fra samme utvikler og som egentlig bare introduserer vikingene i middelalderens mange kriger, er Rome: Total War et helt nytt spill med en helt nye grafikkmotoren. Spillet planter naturligvis føttene dypt nede i tiden rundt Roms storhet og fall, og spilleren får lov til å oppleve og påvirke episoder som Hannibals invasjon på elefantryggen til Spartacus' triumferende kamper i Coliseum og sist men ikke minst Julius Cæsars suksess med å angripe gallerne.
GameReactor fikk lov til å se på den første delen av introduksjonen til Rome: Total War og her går det tydelig frem at utviklerne er inspirert av filmer som Gladiator, Braveheart og Lord of the Rings. Dette legger Michael De Plater, teamets kreative leder, heller ikke skjul på - hele Creative Assembly er fans av de nevnte filmene. Allikevel mener han at Rome inneholder mer og annet enn bare en hyllest til den episke filmen.
Det er først og fremst den nye motoren som fremheves. Med plass til mer enn 5000 komplette og 3D genererte soldater, altså en vesentlig forskjell i forhold til fjorårets Medival: Total War. Dessuten skal spillet, ifølge De Plater, kunne avvikles på de fleste av de PC'ene som i dag står i de tusen hjem, uten noen nedsatt fart eller detaljgrad. Teamet går så langt som til å si, at kun 4Mb på et grafikkort er nok til å kjøre hele herligheten.
Et annet aspekt som teamet også fremhever er muligheten til å spille alt fra krigsmaskinen Rom, til de barbariske stammene, egyptiske og østlandske hærer m.fl. Her får spilleren kontroll over eksotiske kjøretøy og dyr som elefanter, stridsvogner, krigshunder, brennende griser og hoder fra mennesker. Sistnevnte ble åpenbart brukt velvillig av barbarer, som sendte de med katapult mot sine fiender - et aspekt GameReactor finner meget fasinerende.
Men det er ikke bare krig Rome: Total War kan by på. Utvikleren er gått langt i streben etter å skape en sammenhengende verden, hvor strategiske slag på marken skal følges opp av diplomati, generell styring av byen og regelmessige besøk hos Senatet, som kan sende spilleren ut på små eller store oppdrag. Ut over dette finnes også de såkalte syv vindundere, som i form av pyramidene og andre byggverk, gir en vesentlig fordel til den lederen som besitter disse.
Det hele serveres på en enkel og oversiktlig måte, noe Mike Simpson, Creative Assembly’s leder for utviklingen af spillet, har brukt mye tid på å utarbeide. For ham var det klart at både nye og gamle spillere skulle trekkes mot Rome: Total War, men at ingen av dem måtte ende opp som forvirrede eller skuffet over spillets interface. Det skulle tilby på alt de tidligere spillene hadde gjort, men samtidig skulle det være åpenlyse forbedringer og muligheter.
Rome: Total War har alle muligheter for å ende opp som Creative Assembly’s neste store hit. Firmaet har prestert å trekke inn deres tidligere spill i en flott, stor 3D verden, og har samtidig fylt opp med helt nye og svært ettertraktede features som fans av serien har ventet på. GameReactor har i hvertfall fått vekket interessen for det gamle Rom for alvor, og blir spillet like gjennomført som forgjengeren sin, kan utvikleren glede seg til ennå en suksess.