Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
artikler
Kingdoms of Amalur: Reckoning

Småprat med Ken Rolston

Vi slo av en prat med designeren bak Reckoning og Oblivion om alt fra favorittvåpen til brunost...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er ikke lett å komme med et helt ferskt rollespill i et spillmarked som domineres av store titler som The Elder Scrolls V: Skyrim og Dark Souls, men Kingdoms of Amalur: Reckoning fortjener helt klart en sjanse. Spillet fikk en sterk 9/10 her hos oss, og har ellers høstet gode kritikker verden over. Vi slo av en prat med Ken Rolston, sjefsdesigneren bak spillet, for å forhøre oss om så mangt.

Hvorfor er Reckoning ikke bare nok et rollespill og hvordan er det nyskapende i forhold til andre, lignende spill som The Elder Scrolls V: Skyrim og Fable III?
- Fordi det har rollespillsjangerens beste kampsystem, lettspilt og lekent gameplay og et elegant og enkelt menysystem. Big Huge Games vil ikke at rollespill skal føles som en plikt å spille.

Hva er ditt favorittvåpen, og hvorfor er det så utrolig kult?
- Chakram-ringene. De er fete nettopp fordi de er magiske frisbeer, og de både ser og høres kule ut, samtidig som de lyser opp miljøene. De er også unike våpen for trollmen, som er ekstra kult for meg som er lei av pysete kniver og piler. Effektive er de også, på lange som korte avstander, hvilket betyr at jeg ikke trenger å bytte våpen hele tiden.

Vil spillere ha muligheten til å kle seg nøyaktig slik man ønsker, eller kan du bare ha på deg ett sett med rustning eller klær samtidig?
- Du kan ha på nøyaktig hva du måtte ønske. Du kan derimot bruke matchende sett, noe som vil gi deg stilige bonuser. Så noen ganger vil du måtte bestemme deg om du vil ha bonusene, eller om du vil ha en mer unik stil.

Dette er en annonse:

Kommer det til å være huler og templer gjemt rundt i verden som ikke nødvendigvis er knyttet til noen sideoppdrag?
- De aller fleste huler vil være knyttet til diverse sideoppdrag, men det er selvfølgelig ingenting som stopper deg i å utforske dem utenfor oppdrag, for å slakte monstre og fylle lommene dine med stæsj.

Totalt hvor mange personer jobbet med spillet?
- Over hundre. Det inkluderer ikke de utallige freelancere, oversettere, stemmeskuespillere og smarte folk fra EA. Det vil si, jeg er ikke helt sikker på hvor mange som jobbet med spillet. Jeg skal telle navnene i rulleteksten en gang.

Hvor mye spilletid kan spillerne se fram til?
- Det kommer helt an på. Det tok en beta-tester omtrent 200 timer å fullføre alt spillet har å by på. Han visste nøyaktig hva han måtte gjøre, hvor hver eneste lille hemmelighet var gjemt og alle snarveiene gjennom spillet. Så...antageligvis for mye spilletid.

Kan du lage og oppgradere utstyret ditt?
- Ja, du kan både lage og gjøre utstyr bedre, samtidig som du kan legge til magiske forbedringer.

Dette er en annonse:

Vi har hørt mye om hvor variert spillverdenen er, men kan du nevne noen av de mer interessante og unike områdene i Reckonings verden?
- Området hvor du begynner er en stor og veldig flott skog, full av natur jekket opp med Fae-magi. Så drar du videre til store åpne sletter, med storslåtte fjellkjeder og enda større byer i horisonten. Du har også tørre ørkener, med dype daler og en by gjemt nede i et krater. Over havet finner du et villere landskap, med jungler og sumper. Enda lenger bort ligger et mørkt og dystert område hvor magien har blitt riv ruskende gal.

Vil en spiller kunne bli best i absolutt alle evner?
- Nei, du er nødt til å velge hva du vil utvikle deg som. Skulle du angre på valgene dine derimot, trenger du ikke starte helt på nytt, for med en liten sum kan du betale en magiker som kan rense evnetreet, slik at du kan gjøre nye valg. Så du kan være best i alt, bare ikke alle samtidig. Valg, valg, valg.

Hvor lenge har spillet vært under utvikling, og hvor stort budsjett hadde dere?
- Hvor lenge? Big Huge Games har utviklet systemene og holdt på med planlegging for et megakult spill med åpen verden i seks år, og vi har jobbet med Amalur-settingen og Reckoning siden 2009. Hva slags budsjett? Et trippel-A budsjett! Stort og skummelt, men også den eneste måten å produsere et såpass ambisiøst prosjekt som vi ønsket å lage, og som spillere ønsker å spille.

Er det noen deler av spillverdenen som har nordiske inspirasjonskilder?
- Ikke så direkte referanser som i et annet ferskt spill. Vår setting har mange referanser til den historiske Jord, men det er referanser som heller er knyttet inn i et allerede stort univers, istedenfor å ta hovedfokus. Varani-rasen, for eksempel, er en av de fire spillbare rasene, og du vil lekke merke til at de har en nordisk bakgrunn.

Og sist men ikke minst, har du noen gang smakt deilig norsk brunost?
- Nei, det har jeg ikke, men i mange år har jeg hatt lyst til å smake på den lovprisede, stinkende gammelosten, som jeg mener å huske at Tine lager. Jeg har hørt (og jeg vet ikke om dette er sant, men jeg forteller historien likevel for den er veldig kul) at gammelost ble modnet på gjødsel før den ble brukt som ballast på norske vikingskip siden den aldri ble dårlig - eller kanskje den bare ikke smakte noe verre enn den allerede gjorde da den var fersk. Jeg har også hørt at gammelost blir stappet i en sokk og begravd under gjødsel for å modnes. Dessverre blir mine informasjonssøk på nettet hemmet av dårlige norskkunnskaper.

Kingdoms of Amalur: Reckoning
En hattefin sjefsdesigner Ken Rolston posérer foran The Elder Scrolls IV: Oblivion.

Relaterte tekster

Kingdoms of Amalur: ReckoningScore

Kingdoms of Amalur: Reckoning

ANMELDELSE. Skrevet av Robin Høyland

Med så prominente navn som Ken Rolston, R.A Salvatore og Todd McFarlane involvert er det grunn til forventninger. Men hvordan ble resultatet?

5
Får vi et nytt Kingdoms of Amalur?

Får vi et nytt Kingdoms of Amalur?

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

De siste årene har THQ Nordic blitt veldig kjent for å kjøpe rettighetene til spill og spillserier vi ikke har sett på en stund for å gjenopplive dem. Både Timesplitters,...

Kingdoms of Amalur: Reckoning

Kingdoms of Amalur: Reckoning

FORSPILL. Skrevet av Robin Høyland

Robin reiste til Sverige for å prøve Ken Rolstons kommende rollespillprosjekt. Et spill så lovende at vår skribent forelsket seg i løpet av få minutter...



Loading next content