Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
artikler
Final Fantasy VI

Søt spillmusikk: Final Fantasy VI

I en ny artikkelserie hvor vi fokuserer på spillmusikk tar Ingar for seg musikken i Final Fantasy VI, hvor han ser nærmere på Nobuo Uematsus inspirasjon fra klassisk musikk og progrock.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Søt spillmusikk er en artikkelserie hvor vi tar for oss spill som har gjort seg særlig bemerket på grunn av musikken. Det kan være snakk om musikkteoretisk analyse av spillmusikk, unik bruk av musikk i et spill, spill som bryter grensene for hva vi kan forvente av spillmusikk eller spillmusikk som tar en etablert spillserie i en ny retning. I artikkelseriens første innslag tar Ingar for seg klassikeren Final Fantasy VI som et eksempel på komponisten Nobuo Uematsus unike stil og talent.

I en artikkelserie om spillmusikk kunne man nesten dedikert hele greia til én enkeltkomponist: Nobuo Uematsu. Sammen med Nintendos klassiske komponist Koji Kondo (som komponerte musikken til spill som Super Mario Bros., The Legend of Zelda og Lylat Wars) står Uematsu som en av bautaene innenfor spillmusikk.

Hovedårsaken til Uematsus høye status som spillkomponist er hans bidrag til de elleve første Final Fantasy-spillene, hvor han komponerte musikken til de ni første alene. Etter å ha overlatt ansvaret for seriens musikk til nye komponister har Uematsu bidratt med sanger til nyere Final Fantasy-spill, som Kiss Me Goodbye fra Final Fantasy XII samt Answers og Dragonsong til Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. Utover Final Fantasy-serien har han også komponert musikken til spill som Blue Dragon, Lost Odyssey, The Last Story og hovedtemaet til Super Smash Bros. Brawl, så her skorter det ikke på kreativiteten eller bidragene. Listen over bidrag er imponerende nok i seg selv, men når man tenker på at Uematsu er selvlært som musiker og komponist blir respekten desto større.

Final Fantasy VI
Nobuo Uematsu komponerte musikken til Final Fantasy I-IX alene, og X-XI sammen med andre komponister. Uematsu har ingen formell musikkutdannelse, og drømte i sin ungdom om å bli profesjonell bryter.

Med en imponerende merittliste er det vanskelig å skulle plukke ut ett bestemt spill som Uematsus beste. Hans bidrag til nesten samtlige Final Fantasy-spill har gitt oss en rekke klassikere som One-Winged Angel, Memories of Life, To Zanarkand, Clash on the Big Bridge og Those Who Fight, for å bare nevne en håndfull. I denne artikkelen har jeg derimot bestemt meg for å bruke litt musikkteori og se nærmere på musikken i Final Fantasy VI. Ikke bare er dette en sterk konkurrent i kampen om beste spill og musikk i den tretti år gamle serien, det er også et lydspor som tar for seg mange av særtrekkene til Uematsu som komponist.

Mesteparten av spillmusikken på 80- og 90-tallet ble først og fremst skrevet som enkle tema på rundt to minutter hver som kunne gjentas i det uendelige, og som regel var hver enkelt komposisjon knyttet til en bane (tenk på musikken i de eldste spillene i serier som Mario, Castlevania eller Zelda). Dette finner man til en viss grad hos Uematsu også, men ett av Uematsus kjennetegn er hans bruk av leitmotif eller ledemotiv. Et ledemotiv er et tema knyttet til en bestemt person, sted eller idé, og musikkhistorisk er ledemotivets gjennombrudd knyttet til Richard Wagners operakomposisjoner på slutten av 1800-tallet. Senere har ledemotiv blitt brukt i filmmusikk, særlig i komposisjonene til John Williams og Howard Shore. Dette er grunnen til at man automatisk forbinder Darth Vader med The Imperial March, eller at fans av Ringenes Herre-filmene kobler bestemte melodier og valg av instrumenter til bestemte steder som Hobbitun, Rohan og Gondor.

Bruken av ledemotiv brukes flittig i Final Fantasy-spillene og er et av særpregene til seriemusikken. Dette er bare ett av elementene fra klassisk musikk man finner i Final Fantasy VI, hvor hovedpersonen Terras hovedtema også tjener som verdenskart-musikk, og dermed også indirekte som spillets hovedtema. Ved å ty til satslære (læren om melodiføring, akkordrekker og taktslag) kan man se hvordan Terra's Theme gjenspeiler Final Fantasy VIs sinnsstemning og tematikk.

Final Fantasy VIFinal Fantasy VI
Final Fantasy VI foregår i en steampunkverden med luftskip og magitek-våpen. Spillet regnes som en favoritt blant fansen.

Final Fantasy VI kom ut på Super Nintendo i 1994 og er et steampunk-inspirert fantasyspill hvor det mektige imperiet Gestahl er på erobringstokt. Imperiets makt er drevet av magitek-teknologi, som henter sin energi fra magiske vesener kalt espers som har levd i skjul for menneskene etter en tusen år gammel krig. Hovedpersonen Terra er halvt esper og halvt menneske, og i starten av spillet er hun hjernevasket og strippet for følelser av imperiet for å tjene som et våpen. Når Terra bryter løs fra imperiets kontroll er hun ensom og uten anelse om hvem eller hva hun er, og denne følelsen av ensomhet og rotløshet skaper en gjennomgående melankoli i spillet.

Denne melankolien gjenspeiler seg i Terra's Theme, som er det første hovedtemaet i et Final Fantasy-spill som går i moll fremfor dur. Stykket går i G#-moll og kan deles inn i delene A1, A2 og B, hvor A2 bruker de samme elementene som A1 men i en annen rekkefølge. Både A1 og A2 er skrevet i et spørsmål-og-svar-mønster hvor melodien går opp i oddetallstaktene og ned i partallstaktene. I tillegg bruker Uematsu en moll7-akkord som temaets dominantakkord. Dette er uvanlig for komposisjoner skrevet i moll, hvor hovedregel er at dominantakkorden skal være i dur. Ved å bruke en mollakkord i stedet, og det i en taktart som representerer et svar i spørsmål-og-svar-mønsteret, blir Terra's Theme et meget følelsesladd stykke hvor hovedpersonens lengsel og søken forblir uten tilfredsstillende svar. Ved at spillets åpningsrulletekst spiller av dette stykket i bakgrunnen settes tonen for spillet, bokstavelig talt, og allerede her er musikken med på å skille Final Fantasy VI ut fra tidligere spill i serien.

Final Fantasy VIFinal Fantasy VI
Final Fantasy VIFinal Fantasy VI
Final Fantasy VI