Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
artikler
Suikoden II

Spillåret 1998: Suikoden II

1998 var et spillår som revolusjonerte spillbransjen med en rekke banebrytende klassikere. I artikkelserien Spillåret 1998, ser vi tilbake på spill som kom ut for tjue år siden. Denne gangen forteller Ayub om Suikoden II.

Det er mørkt og stille. Gresshoppene surrer i skogen, og mange slitne soldater sover i teltene sine. Riou og Jowy er to gode barndomsvenner som ønsker å gjøre sitt beste for folket og blir med i hæren «Highland Army». Alle lever i en vanskelig tid hvor det er mye krig, men for øyeblikket er det blitt signert en fredsavtale mellom Highland Kingdom og City-States of Jowston. Plutselig våkner de to vennene opp til brennende telt og lyden av skrikende og døende soldater. For Riou og Jowy kjennes det nesten ut som om apokalypsen har startet med at City-States of Jowston har brutt avtalen, men det tar ikke lang tid før de begge får en real bakoversveis når de får vite at deres general, Jowen, i samarbeid med prinsen Luca Blight har kommet frem til en plan om å ta over alle landsbyer med makt. De har ikke noe valg, og skjønner raskt at de må rømme derfra før de også blir drept. På veien opp til et fjellkant kjemper de seg gjennom en horde av soldater. Til slutt har de ingen annen utvei enn å hoppe ut i en foss, men før de hopper markerer begge et dypt kutt på en stor steinblokk slik at de vet hvor de skal møtes ved senere anledning.

Suikoden IISuikoden II

Konami ønsket å utfordre Enix

Yoshitaka Murayama er mannen bak de tre første Suikoden-spillene, men sluttet hos Konami en måned før utgivelsen av Suikoden III. Suikoden ble et av Konamis mest kjente RPG-serier gjennom tidene, og mye av dette er takket være Murayama. Ideene han satt med til å begynne med skulle danne grunnlaget for Suikoden II, men han valgte likevel å spare på det og heller lage et Suikoden-spill før det, slik at han kunne bli bedre kjent med spill-programmering og høre hva spillere generelt verden rundt ville tenke om Suikoden.

Det hele startet i 1992. Murayama var en nyutdannet programmerer fra det prestisjetunge Universitetet i Tokyo. Deretter prøvde han lykken med å skaffe seg jobb hos Konami ved hjelp av et godt, gammeldags søknadsbrev. Man skjønner godt hvorfor Murayama ville prøve seg hos Konami på den tiden. Konami var blant de største japanske spillselskapene på den tide, med talenter som Hideo Kojima og Team Silent på laget. Murayama fikk jobben, og i starten utførte han først enkle oppgaver som for eksempel å hjelpe arbeiderne med det de måtte trenge og svarte på spørsmål fra fansen. Spol et halvt år fremover i tid, og endelig fikk Murayama oppdraget med å lage et RPG-spill. På den tiden erobret Enix markedet med sine populære RPG-spill (deriblant Dragon Quest), og Konami forstod da at her var det raske penger å tjene. For Murayama var dette en mulighet han knapt kunne tro. Selv hadde han alltid vært interessert i historiske krigsepoker og med inspirasjon fra den klassiske kinesiske romanen Shui Hu Zhuan kunne han knapt la muligheten glippe.

For dere som ikke er kjent med romanen Shui Hu Zhuan, på engelsk kjent som Water Margin eller Outlaws of the Marsh, finner handlingen sted i Kina under Song-dynastiet. Historien tar for seg 108 fredløse personer som får i oppgave å samle seg og danne en hær på Liangshang-fjellet. Videre gir staten dem oppgaven å beskytte landsdelen fra å bli invadert av fremmede. Det er koblingene mellom Suikoden II og historien som er det interessante. For det første kan du, på lik linje med de fredløse personene i historien, danne din egen hær og utvikle et slott langt ute i ødemarken. I tillegg har du i Suikoden II muligheten til å rekruttere hele 108 figurer, og for å gjøre det enda mer realistisk valgte Murayama å la spilleren selv velge å få dem med på laget, drepe noen av dem eller så enkelt som å ikke rekruttere dem med på laget.

Suikoden IISuikoden II

Suikoden II møter en utfordrer: Final Fantasy

Konamis avgjørelse om å lage et spill med 2D-grafikk gav et skikkelig forsprang til Final Fantasy-serien, som ikke bare var i 3D-grafikk, men som også hadde et solid momentum etter suksesslanseringen av Final Fantasy VII i 1997. Square jobbet på denne tiden med å ferdigstille Final Fantasy VIII, et spill som kunne friste med lekker 3D-grafikk. Konkurransen var også sterk fra andre rollespillserier som Dragon Quest. Likevel satt Konami med god samvittighet ettersom Suikoden fikk haugevis av positiv omtale i spillmediene og salget gikk bedre enn forventet.

Likevel kunne salget aldri komme i nærheten av de samme høydene som Final Fantasy VII, som ble gitt ut 31. januar 1997 i Japan og solgte 2 millioner eksemplar i løpet av knapt tre døgn. Suikoden II solgte på sin side bare 380 000 enheter i Japan og rundt 700 000 internasjonalt, og kom dermed aldri opp på samme nivå som sine argeste konkurrent.

Suikoden IISuikoden II
Suikoden II