Det var mye jeg savnet i Star Wars Battlefront. Jeg har dog ikke blitt hektet av et spill like fort som jeg ble av dette, og det til tross for alle tingene jeg hadde å utsette på spillet fra Dice. De siste årene har det likevel blitt veldig mange kamper i Dice sin lisenskrig, og jeg har hatt det veldig gøy takket være atmosfæren, grafikken og det tighte gameplayet. Hele veien har jeg imidlertid også vært frustrert over de mange meningsløse modusene, de håpløse kjøretøyene og de ubalanserte heltene.
Under helgens presentasjon av oppfølgeren ble det tydelig at EA har planer om å rette alle feilene fra Battlefront, og samtidig blidgjøre alle fans med en toer der alt har blitt fikset, oppgraderte og polert. Star Wars Battlefront II er en av EAs største produksjoner noensinne, og det er ingen tvil om at det har krevet mye arbeid.
I løpet av to år har de revet opp grunnmuren for å bygge om spillet, og for å få til dette har de fordelt arbeidet på tre store studioer. Dice har tatt seg av alt som har med flerspilleren å gjøre, mens Criterion (Burnout) har fokusert på kjøretøyer og romskip. Samtidig har det nyopprettede Jade Raymond-teamet Motive Studios jobbet med enspilleren.
Mange savnet som kjent muligheten til å spille en storslagen historiedel i det første spillet. I oppfølgeren har altså Jade Raymond og Amy Hennig (Assassin's Creed og Uncharted) fått ansvaret for historien, og den ser ut til å kunne bli Star Wars-fansens våte drøm.
EA har fått lov av Disney til å bygge ut galaksen med en helt ny planet, en ny type Stormtrooper, og en historietråd som etter hva Gamereactor fikk se denne kvelden vil bli like spennende som unik. Spilleren skal nemlig få spille som Iden, en del av Imperiets beste styrker, en topptrent spesialsoldat som kastes inn i kampen mot rebellene. Vi skal altså få spille som "fienden", et perspektiv som Motive Studios' spillregissør Mark Thompson forklarer på følgende måte:
- I Battlefront II vil vi vise spilleren at også Imperiet er mennesker, og at de slåss mot det de anser som terrorister. Lucasfilm likte ideen umiddelbart, og de siste 16 månedene har vi jobbet sammen med å lage en historie som bygger en bro mellom The Return of the Jedi och The Force Awakens.
I filmen vet vi hvordan det gikk med Han, Leia og Luke etter at Dødsstjernen ble sprengt, og Motive og EA ville fortelle om hvordan disse avgjørende øyeblikkene ble opplevd fra et annet perspektiv. Vi synes dette virker veldig spennende.
- Den nye planeten vi har laget er Idens hjem, og er et slags utopia for Imperiet. Hit skal spilleren vende tilbake mange ganger, og vi jobbet hardt for å gi miljøene her en unik identitet.
Det vi får se minner om planeten Vekta i Killzone. Stålgrå, høye og blanke bygninger som står i kontrast til hvite gulv og blomstrende kirsebærtrær. Det føles som Star Wars, men samtidig ikke. Det var også snakk om andre steder foruten denne planeten, og de skal ifølge EA gi Battlefront II det største eventyret denne galaksen noensinne har tilbudt.
Idens reise vil kretse omkring sabotasje, kamp og infitrasjon, og Motive understreket at spesialsoldatene er ekstra lojale og slåss med enda med overbevisning. Dette skal vi få merke gjennom enspilleren. Hun er en Elite Trooper som er del av Inferno Squad, og disse får sine ordre direkte fra Keiseren. Vi får beskjed om at det kommer til å bli storslått, påkostet, variert og fullt av motion capture. Vi får også vite at vi vil hoppe frem og tilbake mellom perspektivene til Imperiet og Rebellene, og på sistnevntes side er det Luke vi skal spille som. Det var også alt de ville (eller kunne) si om Luke Skywalker, og ordet ble gitt til Dice og deres creative director Berns Diemer.
Flerspilleren til Star Wars Battlefront II vil vrimle av helter. Yoda, Han, Maul, Rey, Kylo, Darth, Luke... alle er med, og selve heltesystemet har blitt videreutviklet. Det handler om å låse opp ting og evner, og om å oppgradere helten og gjøre den mer til din egen. Dette gjelder også alle troopers i alle figurklassene. Mer av alt, med andre ord.
Criterion har jobbet med kjøretøyene og romkampene. Vi fikk ikke vite noe mer enn at de har jobbet hardt, men med tanke på at disse områdene var de dårligste i forgjengeren føles det riktig at de har fokusert på dem. Det skader heller ikke at Criterion er eksperter på kjøretøyfysikk og fartsfølelse.
Presentasjonen ble avsluttet med Thompson som kunne forklare at Star Wars Battlefront II handler om "Force, Friends, Faith and Family", og den 17. november skal vi alle få gå over til den mørke siden.