Norsk
Gamereactor
artikler

Sverige inntar RTS genren

Svensk spillutvikling har virkelig fått et løft i det siste. Og neste måned vil denne trenden fortsette i og med releasen av The Outforce

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Svensk spillutvikling har virkelig fått et læft i det siste. Og neste måned vil denne trenden fortsette i og med releasen av The Outforce - laget av den Uppsala baserte utvikleren O3 Games. Vi besækte kontoret og fikk en smakspræve fra deres kommende RTS spill.

The Outforce?
Lead Designer Jens Larsson tok imot oss og viste spillet sammen med 3D modelleren LArs Johansson. - Outforce, kanskje du tenker, - det har jeg aldri hært om?!? I så fall er du nok ikke den eneste (har du sjekket GameReactor i det siste har du nok sett det, men ellers...). Man har nemlig bevisst holdt en lav profil med dette prosjektet. De har blit skremt av eksemplet Daikatana som virkelig ble hauset opp på forhånd - og som ikke riktig klarte å svare til forventningene folk hadde. Fordelene med å holde en lav profil er at om utgivelsesdatoen ikke blir som den skal så skriker ikke en hel spillverden, men bakdelen er jo den at det kanskje er vanskeligere å selge spillet i starten.

Arbeidet på Outforce begynte for tre år siden. Selskapet O3 Games kom til for 2 år siden, og det var da prosjektet skjæt fart. Investorer sluttet seg til, en ordentlig ledelse med Jens Larsson som VD tok form og for et års tid siden flyttet de inn i sine nåværende lokaler. Nå hender det saker igjen, de har akkurat avsluttet sin bærsintroduksjon og de flyttet på seg igjen, men bare to trapper ned. Og utgivelsen av spillet nærmer seg...

Klassisk RTS i ny innpakning
Outforce er et klassisk RTS spill, men i full 3D. Man ser det ovenifra, akkurat som klassikerne man har hentet inspirasjon i fra: Dune 2, Command & Conquer, Warcraft, Starcraft og Total Annihilation. De to sistnevnte er de man har vært mest imponert av og derfor finner man en del elementer fra disse spillene i The Outforce. Vi begynner med å gå inn på handlingen og venter litt med å avslære alle detaljene.

Dette er en annonse:

Outforce utspilles langt inn i fremtiden, rettere sagt under det 25. århundret. Menneskene har flydd jorden fordi man nesten ble utryddet etter at en asteroide traff planeten. Man forsæker nå å flytte inn i et nærliggende stjernesystem, The Epsilon Eridani system. Men menneskene er ikke ensomme i denne delen av galaksen. To andre raser, Gobins og Crions, har lenge kriget mot hverandre når de plutselig oppdager at mennesker har flyttet inn på en planet like i nabolaget. Begge parter tror at det er et tricks fra sin erkefiende og går til angrep, men menneskene svarer med kjernevåpen. Alle parter lider under store tap og innser at fred må skapes. Dermed velges en gammel romstasjon som næytral mark der fredsmætene tar plass, med positive resultater...helt til romstasjonen forsvinner sporlæst. Alle tror de andre er skyldige og det eneste alternativet er å gå ut i krig - der fred kun kan skapes gjennom seier.

Single Player
Det er her du kommer inn i bildet. Outforce byr altså på tre ulike raser, men bare en av dem er spillbar i Single Player. Hvorfor? Tenk etter selv...hvor kult er det egentlig med Single Player?. Er det ikke multiplayer vi alle vil ha? Klart det. Jens forteller at de har valgt å bare la single player delen inneholde en handling for menneskene ettersom det helt enkelt ikke er interessant med fler. Det handler jo bare om samme greia uansett. Single Player delen er istedet tenkt som en salgs oppvarming til multiplayerdelen. Fær du setter i gang med Single Player finnes også en tutorial der du lærer deg alle funksjonene.

Men denne er nok ikke spesielt interessant for de fleste innbitte RTS spillere. For deres skyld har man også valgt å gjære slik at man kan velge hvordan man vil styre det hele - enten som i Total Annihilation eller som i Starcraft! Dermed vil du raskt kjenne deg som hjemme. Som sagt er mye inspirert av disse to klassikerne, men det som du savnet i de titlene er her lagt til! Vi får bare håpe at ditt syn på saken blir det samme som deres...En sak kan jeg i allefall si, deres syn sammenfaller ihvertfall med mitt!

Nytenkning
Likhetene er mange, men nyheter finnes det også mange av. En av disse er de såkalte Towships. Ettersom Outforce utspilles i rommet "svever" alle bygningene rundt omkring. De sitter altså ikke fast i jord. Dette innebærer at de er bevegelige. Med hjelp av et Towship kan du kjære i vei med ulike enheter til helt andre steder, helt enkelt skape flyttbare baser.

Dette er en annonse:

Det erikke bare du selv som kan flytte på bygningene. Hvis noe i nærheten sprenges så skapes det en sjokkbælge som presser vekk alt innen en viss radius. Heldigvis drar ikke bygningene bort ut i evigheten slik de ville gjort i virkeligheten, men hvor kult ville det egentlig vært?



Loading next content