Norsk
Gamereactor
artikler

Tekken 5

I del fem av Namcos ti år gamle fightingserie er det ikke mye nytt under solen, men derimot en blanding av alt det som har fungert så bra i seriens tidligere utgivelser.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Tenk på en blanding av animasjoner og design fra Soul Calibur, teknikken og valgmulighetene fra Virtua Fighter, pluss karaktererne og historien fra Tekken. Det hadde blitt et ganske tøft spill, ikke sant? Dette er akkurat hva Tekken 5 ser ut til å bli - det beste fra alle disse verdenene.

Etter de populære Tekken 3 og Tekken Tag Tournament ble Namco eksperimenterende og del fire ble ganske visst helt anderledes enn de tidligere spillene. Men samtidig ble det betydelig mindre gøy å spille, designet tok et langt skritt inn i smakløshetens land og musikken ble usedvanlig kjedelig. For ikke å glemme antallet karakterer, som faktisk nesten ble halvert, til tross for en del slektningpar som Lee og Violet, Christie og Eddy, og Ling og Miharu. Til sammenligning med det totalrenoverte Virtua Fighter 4 føltes Tekken 4 ut som en litt blek oppfølger, blottet for sjarm.

De første bildene av Tekken 5 viste derimot at Namco hadde lært av sine feil. Tre nye karakterer, som ganske visst ser ut til å være stjålet rett ut av Segas og Tecmos figurprototyper, men som allikevel ser ferske ut i en Tekken-verden (og for å få alt på det tørre lånte Sega faktisk designet til sine Evolution-figurer Brad og Goh fra Tekken). Rafen er en mystisk ninja, som tilfeldigvis var i nærheten da Heihachi ble overfalt (og drept?) av Jack-enheter. Feng Wei er en ekstremt sterk, dreven og ond kung fu-mester, som ser ut til å ha noe usagt med Asuka Kazama, Jins kusine og den åndelige arvtageren til hans mor Jun og hennes aikidostil. Jo, såpeoperaen fortsetter i del fem. Asuka føles forøvrig som en ren kopi av Aoi fra Virtua Fighter, men det gjør jo absolutt ingenting.

Selvfølgelig er de fleste karakterene tilbake fra de tidligere spillene. Jin er tilbake i sine klassiske hot rod-bukser og pikehjerteknusende bare overkropp, mens faren Kazuya har kommet seg etter sitt dødsfall(!?!) og nå igjen stiller opp ikledd den klassiske lilla jakken. Jack-5 er den nyeste versjonen av den gode robotsoldaten som tok pause i del fire, men er nå atter tilbake, farligere enn en noen gang tidligere. De fleste historiene fortsetter der de slapp i Tekken 4. Julia vil fortsatt redde skogen, Yoshimitsu er mer spøkelsesaktig enn noensinne og Craig Marduk har et desperat behov for en hårtrimmer til brystet. Med alle disse karakterene og mange fler, blir det nok ingen fare for at man kommer til å savne sine gamle Tekken favoritter.

Dette er en annonse:

Spillet ble vist frem i en tidlig version i forbindelse med spillturneringen Evolution og de første inntrykkene herfra var lovende. Spillfølelsen minner mer om de tidligere spillene, med innslag fra Virtua Fighter. Blant annet er det mer effektivt å bevege seg sidelengs og hver eneste karakter har sine helt egne animasjoner når de kommer seg løs fra fiendens kast. Alle animasjoner er splitter nye og laget helt fra grunnen av, hvilket i seg selv gjør en hel del for å løfte det allmenne inntrykket av grafikken, selv om figurene er litt mindre detaljerte. Til gjengjeld er bakgrunnene mer spektakulære enn de neonkledde shoppinggatene og mørke flyplassene vi husker fra fireren. En av kamparenaene er utenfor Mishima-familiens brennende herregård, midt under Jack-angrepet og her får varmen luften til å vibrere. En annen arena finner sted like ved en enorm statue som sprekker og smuldrer opp når kombattantene kastes inn i den. På en bane med pirater ligger det gullmynter på gulvet, som glir rundt når man tråkker på dem. Men det finnes fortsatt ingen ring-outs eller flere etasjer. Det handler tross alt om Tekken og ikke Dead or Alive.

Et annet aspekt hvor Namco har fortsatt å lære av sine konkurrenter er i muligheten til å samle poeng og bruke disse på tilbehør til figuren sin. Hode, overkropp og underkropp kan pyntes med i alt 40-50 gjenstander pr. figur, mens tre farger på karakteren er justerbare. Dermed kan vi forbedre og kompansere for de verste missene, hvis Namco skulle få fritt spillerom og bestemme seg for å kle samtlige karakterer i rosa, grønt og lilla som i forgjengeren...

Det virker som at Namco har planer om å gjenerobre tapt terreng og gjeninnføre seriens gamle formstyrke med Tekken 5. Vi venter med spenning på det endelige resultatet, men konsollversjonen kommer dessverre ikke ut i butikkene før i 2005.

Tekken 5Tekken 5Tekken 5Tekken 5
Tekken 5Tekken 5Tekken 5Tekken 5
Tekken 5Tekken 5Tekken 5Tekken 5
Tekken 5Tekken 5Tekken 5Tekken 5


Loading next content