
Hva har vi egentlig i vente? Oppdateringen har tre deler: En unik engangsevent introduserer et nytt område i The Sea of Sorrows, et nytt kart blir lagt til sPvP-rotasjonen og en niende dungeon ser dagens lys. Eventen, som starter i morgen klokken 21:00 norsk tid, er showets stjerne, men rampelyset blir til dels stjålet av den nye dungeonen Fractals of the Mists.
The Lost Shores er en idyllisk øy i The Sea of Sorrows som blir oppdaget av handelsorganisasjonen The Consortium, og som handelsmenn gjerne gjør prøver de å tjene penger på øya. Lite vet de at øyas beboere, en dyphavsrase kalt karka, følger etter dem tilbake til Lion's Arch, og du må hjelpe til med å forsvare byen mot denne nye trusselen og ta kontroll over The Lost Shores.
Oppdateringen er spennende av flere grunner. Først av alt er det en engangshendelse, noe som betyr at dine handlinger som spiller har reelle, permanente virkninger. Jeg la for eksempel merke til at når vi sloss mot karkaene på The Lost Shores kom de ikke tilbake slik andre fiender ville gjort. Jeg kunne se tilbake på stranden og føle at vi faktisk hadde utrettet noe. I tillegg har ArenaNet eksperimentert med hvordan skaden du gjør på fiendene vises visuelt. Når du sloss mot en karka vil du se at mer og mer av skallet faller av, en funksjonalitet som er ganske unik for sjangeren. Interessant utvikling, både med tanke på teknologi og design.
Interessant, sier jeg, men var det gøy? Ja, men likevel tror jeg det beste adjektivet å bruke om The Lost Shores er tilfredsstillende. Endelig betyr handlingene våre virkelig noe, og vi bidrar til en permanent endring i spillverdenen.
Det nye sPvP-kartet, som bygger på kodan-rasens lite omtalte kultur, reflekterer også ArenaNets ønske om å tenke nytt. Det skiller seg nemlig fra de andre kartene i at det har en langt større vertikal fokus. Dette endrer drastisk hvilke taktikker som er effektive - traits som endrer effekten av fallskade får plutselig en funksjon for eksempel. Jeg kritiserte også antallet kart som spillet lanserte med, så jeg sier ikke nei takk til det.
Jeg nevnte innledningsvis at Fractals of the Mists, den nye dungeonen, til dels tar oppmerksomheten vekk fra helgeeventen. Da ArenaNet først annonserte en niende dungeon nevnte de nemlig ikke hvor stor rolle denne vil spille.
Oppskriften fra de andre åtte dungeonene er vraket. Du spiller serier av tre (av totalt ni) utfordringer som velges tilfeldig fra gang til gang, og for hver tredje økes vanskelighetsgraden litt og litt. Selv om du over tid vil spille de samme utfordringene vil du møte flere og vanskeligere fiender med ulike egenskaper. En fiende som bare skader vil senere kunne dytte deg av plattformen du står på. Du vil jobbe deg gjennom totalt 80 vanskelighetsgrader. Tanken er altså at dette skal være et langsiktig mål for de hardeste av hardbarkingene.
Historien bak henger sammen med The Consoriums interesser i The Lost Shores. Under angrepet på Lion's Arch blir en asura-portal til øya skadet, og de som stiger inn havner i The Mists. I The Mists, som eksisterer uavhengig av tid og rom, møter du Dessa. Hun har funnet utsnitt av ulike steder og tidspunkt i Tyrias historie, men trenger din hjelp til å stabilisere dem. Hver utfordring du spiller gjennom er altså satt til ulike steder og tidsperioder, noe som vekker både nostalgi og gir større variasjon.
Før eller siden kommer nok Fractals of the Mists til å bli repetitivt, men et stadig økende problem har vært at folk ikke har funnet noe å ta seg til i spillet. Det er umulig å gjøre alt innholdet like friskt og spennende for de som spiller mest av alle, så jeg tror det at de har funnet et godt, langsiktig mål vil mette dem som har gått tom for ting å gjøre i lang tid framover.
Oppdateringen som helhet vekker altså til ytterligere optimisme. ArenaNet har vært i stand til å utvikle nytt innhold på tross av finansieringsmodellen, og de tar spillet i nye, interessante retninger. Kanskje viktigst av alt så har de økt spillets holdbarhet ved å legge til langsiktige mål.