Det tar ikke lang tid før Forza Horizon 3 lar deg utforske Australias varierte natur fra førersetet til biler i millionklassen. Som i de to forgjengerne er dette Forza utenfor de lukkede racerbanene, og et større fokus er lagt på å kose seg på asfalten. Her skal kjøregleden komme både fra bilen og omgivelsene, og da vi besøkte Playground Games for en smakebit lot vi oss såvisst underholde av de første par timene "down under". I et av de første løpene skal du konkurrere mot en Jeep som henger fra et helikopter, mens du selv raser gjennom regnskogen. Dette er nivået utviklerne har lagt seg på. Det finnes også helt vanlige løp, både på på veien, på stranda, i skogen og i ørkenene, men disse mer absurde øyeblikkene er de mest spennende.
Spillet starter med din ankomst i Australia, og denne gangen har du faktisk rollen som selve sjefen for den petroliumsduftende Horizon-festivalen. Forholdene ligger mildt sagt til rette for fartsgale bilfrelste, og du får også muligheten til å tilpasse ditt digitale selv til bruk i spillet. Til slutt velger du et "callsign", som GPS-stemmen og de andre figurene i historien skal kjenne deg som. Deretter starter jobben med å lokke til deg så mange fans som mulig til festivalen din.
Dette gjøres ved å selv delta i løp og andre konkurranser. Du er ikke en sjef som sitter på kontoret dagen lang, men heller en som gjør sine egne stunts. Samtidig er det fortsatt din jobb å håndtere staben av andre sjåfører, såvel som selve festivalen. Etterhvert som den vokser blir du nødt til å ekspandere og sette opp nye festivalplasser for tilskuere og deltagere. Vi fikk rask valget om vi ville utvide innover i storbyen eller ut i ødemarken, og ettersom vi følte suget etter noe nytt og annerledes falt valget på "outback".
Det nye terrenget krever en ny type bil, ettersom det er vrient å kjøre offroad med en senket Lamborghini. Dette har naturligvis utviklerne tenkt på, og Forza Horizon 3 inneholder derfor en lang rekke biler bedre egnet kjøring utenfor oppmerkede stier. Disse små, lette offroaderne er smidige og artige å kjøre med blant sanddynene, og variasjonen i omgivelsene er virkelig upåklagelig. I det ene øyeblikket skrenser du rundt en sving foran høyblokkene ved Surfers Paradise, før du i det neste sladder rundt i ørkenen med kursen mot regnskogen. Det er som en alle tiders roadtrip, bare mye mer effektiv og i mye høyere hastigheter. Australia var et meget godt valg av lekeplass for det tredje kapitlet i serien, det er helt sikkert!
Og pent er det også. Både bilene og naturen ser fantastisk bra ut, slik vi har lært oss å forvente av Forza-spillene. Effektene er også nydelige, enten det er snakk om vann som spruter rundt dekkene dine, eller sand som føyker opp i luften bak deg. Vi fikk prøve Xbox One-versjonen selv, og i tillegg se PC-utgaven kjørende med 4K-oppløsning, og det er lite annet som kan måle seg med dette visuelt.
Ikke minst ser bilene fantastiske ut, i hvert fall de vi fikk se i løpet av prøvespillingen. Det var nemlig ikke tid til å sjekke ut alle 350 av dem. De er fordelt over forskjellige klasser - alt fra europeiske konseptbiler til amerikanske muskelbiler og offroaderne jeg var inne på i stad - og i alle tilfeller er de detaljerte og virkelighetsnære. De kan dessuten oppgraderes med nye deler, og finjusteres på samme måte som i Forza Motorsport 6.
På den visuelle siden er det også plenty med muligheter til å designe og skape et fartsmonster du kan kalle ditt eget. Alternativt kan du laste inn design andre spillere har laget og delt over nettet. Selv brukte jeg farlig lang tid på gi bilen det perfekte utseende, og enda lengre tid på å ta det perfekte bilde av den i fotomodusen.
Deretter bar det videre ut i Australias vidstrakte landskap, som takket være GPSen ANNA er en lekende let å finne fram i. Hun guider deg til neste løp, eller stunt-turnering eller hva du måtte ønske. Hun kan også hjelpe deg med å finne nye fans og hun bistår med utvidelsen av festivalen din. Hun gjør i det hele tatt mer enn en vanlig GPS kan drømme og, og hun kontrolleres enkelt med d-padden eller med stemmestyring. Vi fikk også vite at hun stiller opp med et sammendrag av hva du gjorde sist hver gang du starter opp spillet igjen, slik at du skal kunne hoppe raskt tilbake selv hvis du ikke har vært ute og kjørt på en stund.
Som sjef for festivalen er det også ditt ansvar å styre musikken, og i løpet av spillets gang får du valget mellom en rekke radiokanaler som skal låses opp. En større festival trenger mer musikk, og det er opp til deg å bestemme rekkefølgen. Det slo meg som et merkelig system at deler av musikken er låst på denne måten, da det hindrer deg i å kunne høre på musikken du selv vil helt fra starten av. Samtidig er antall låter totalt sett høyere her enn i de fleste andre racingspill, og gjennom Onedrive-systemet til Microsoft kan man laste opp sine egne låter hvis det er å foretrekke.
Og det er vanskelig å finne noe særlig annet å klage på med Forza Horizon 3. Hvis resten av spillet følger i samme fotspor som åpningen, har vi nok en herlig kjøretur foran oss. Variasjonen i omgivelsene og bilene er større enn noen gang, og alle sammen føles deilige å kjøre. Alt er dessuten smellvakkert å se på, selv om du sjelden har tid til å feste blikket noe sted. Dette blir etter alt å dømme et storspill for alle som liker fart og spenning.
Forza Horizon 3 ankommer den 27. september, til Xbox One og PC (Windows 10).