Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
forspill
Titanfall 2

Vi har spilt multiplayer i Titanfall 2!

Selv om oppfølgeren legger til singleplayer i Titanfall-oppskriften, har selvsagt Respawn jobbet mye med den tempofylte flerspilleren også. Vi har fått prøvespille...

Respawn er et relativt nytt studio som ble grunnlagt av de tidligere Call of Duty: Modern Warfare-utviklerene Jason West og Vince Zampella etter at de forlot Infinity Ward. De tok med seg en haug med andre som ikke var helt fornøyde med Activision-samarbeidet, og skapte det nye studioet for å kunne utvikle akkurat det de ville. Med dette i tankene er det kanskje ikke så rart at folk hadde enorme forventninger da de annonserte sitt første spill, Titanfall.

Les også: Tyvstart: Titanfall 2 (singleplayer)

Studioet ønsket starte en ny revolusjon med å kvitte seg med den velbrukte "titt frem fra bak dekning for å skyte av og til"-taktikken. Dette skulle de gjøre ved å gjøre de spillbare karakterene mer mobile, og ha gigantisk exoskjelletaktige roboter tilgjengelige på baner med mye rom for å bevege seg vertikalt. De skulle skape noe helt nytt.

Skip

Om de måtte ha fordelt ressursene sine over mange plattformer ville det blitt vanskeligere å oppnå disse målene, så Respawn valgte å slå seg sammen med Microsoft, og lansere spillet eksklusivt til deres plattformer. Det viste seg raskt at dette var en god plan. Spillet hadde ringvirkninger over hele spillverden. I noen måneder var lynraske, veldig mobile piloter, åpent brettdesign og gigantiske Titaner alt folk snakket om. Xbox hadde fått sin nye Playstation-knuser ...i noen få måneder. Etter en stund begynte nemlig mange millioner av spillere å lufte tankene sine om det de mente var dårlig community-støtte, mangel på innhold og et kjedelig erfaringssystem. Spillerne ønsket rett og slett mer Titanfall, men fikk ikke særlig mer. Etter at vi besøkte dem forstår vi hvorfor. Respawn hadde hørt tilbakemeldingene, men fikk så gode ideer av dem at de valgte å innfri planene sine i en oppfølger. For de har definitivt lyttet.

Titanfall 2

For det første har de forbedret matchmakingen og community-aspektet. Matchmakingen er bedre ved at de blant annet har skiftet til mer stabile servere med mindre forsinkelser. Community-messig har de skapt det som kalles Networks. Dette er brukerskapte grupper hvor man kan legge ut meldinger, avtale spilletider og liknende ting som er greit å ha i et community. Om alt går etter planen vil man kunne bli med i så mange community som man vil, noe man nok vil gjøre. For man får ikke bare spille med likesinnede mennesker. Hvert Network har også et fastsatt tidspunkt hver dag som kalles Happy Hour. I denne timen vil alle som er medlem av gruppen få ekstra belønninger i spillet. Dette systemet kunne selvsagt blitt misbrukt, men Respawn har sagt at man kun kan være med på èn Happy Hour pr. dag.

Men la oss innse det, gameplay er konge, og Respawn vet dette. Derfor har de også gjort mange endringer og forbedringer i selve spillet også. Noe som er tydelig fra første stund er det økte fokuset på pilotenes egenskaper. Ikke bare føles de enda bedre å kontrollere, men man kan også bestemme hvilke våpen, våpenmodifikasjoner, granater og spesialegenskaper (Tacticals) man skal bruke. Liker du å holde deg litt på avstand samtidig som du støtter laget ditt? Da kan en av skarpskytterriflene sammen med Pulse Blade (du kaster en kniv som gjør fiender synlige gjennom vegger for deg og laget) være en god løsning. Er du typen som liker å komme veldig nære, og overraske fienden er en hagle eller SMG sammen med Grapple Hook et godt alternativ. Slik vil du kunne svinge deg inn fra overraskende områder, og fullstendig overrumple fienden.

Titanfall 2Titanfall 2

Gjennom våre timer med spillet prøvde vi oss med flere ulike karakterer vi lagde. Alle hadde sine styrker og svakheter i ulike situasjoner, og det ble tydelig at samarbeid og taktikk er mye viktigere denne gangen. Da laget vårt for det meste bestod av spillere med automatgevær og Grapple Hooks i det urbane, trange kartet Boomtown ble vi totalt slaktet. Det andre laget hadde nemlig samlet seg i to bygninger med hagler. Hvis vi ikke kunne vite hvor de var i bygningene, og automatgeværene er mye svakere enn hagler på nært hold, ble vi barnemat for dem. Da avtalte vi at noen av oss skiftet over til hagler og Pulse Blade. Vips, så var fiendene synlige, samtidig som vi hadde to ulike angrepsmetoder. Automatgeværene trakk til seg oppmerksomheten fra utsiden, mens haglene brukte sine akrobatiske egenskaper til å hoppe gjennom vinduene i etasjen over. Det andre laget ble totalt paniske, og flyktet ut. Hva skjer når man kommer utendørs i Titanfall? Titanene kalles inn.

Skip

Titanene har nemlig også gjennomgått store endringer. Nå kan man ikke tilpasse dem akkurat slik man vil lengre. Denne gangen finnes det i stedet seks særegne Titaner man kan velge blant, hver med ulike styrker, svakheter og utseende. Vi fikk dog kun prøve Scorch og Ion, men disse ga en fin indikasjon på hvor varierte hver klasse er. Scorch var førstevalget vårt i lille Boomtown. Den ildsprutende Titanen fungerer nemlig godt i områder hvor fiender ofte hoper seg seg opp. En av ferdighetene lar deg kaste en gassgranat som dekker et relativt stort område. Setter du fyr på en gassen vil hele området bli kledd i et flammehav. Da er det kjekt at man har en kraftig, men veldig treg, granatkaster som lett tenner på ting samtidig som splash-skaden fra granaten også tar en god del skade. Det er alltid gøy å drepe mange fiender samtidig med denne taktikken. Om fienden kalte inn en av sine Titaner var ikke det store problemet heller. Scorch har også en egenskap kalt Thermal Shield, som lar deg dannet et beskyttende skjold på armen. Ikke bare gjør de trange gatene i Boomtown det ganske vanskelig å skyte forbi dette skjoldet, men siden skjoldet også gjør skade på fiender i nærområdet kan det fort snu situasjonen helt på hodet. Om vi samtidig hadde spart om Core-egenskapen vår, Flame Core, utløste vi et stor bølge av flammer som gjorde enorm skade i et stort område. Denne taktikken funket ikke så godt i det mer åpne Homestead-kartet så der skiftet vi over til den raskere, mer presise Ion-klassen.

Vi fikk spille tre moduser: Hardpoint Domination, Pilot vs. Pilot (Titanfall 2 sin utgave av Pilot Skirmish) den nye Bounty Hunt. De to førstnevnte var enda bedre denne gangen, mye takket være pilotenes nye ferdigheter og de varierte Titanene. Vi tror dog at Bounty Hunt kommer til å bli en favoritt for mange. Her kjemper to lag både mot hverandre og datastyrte fiender i kamp om spesifikke områder. Dere tjener poeng på både å eie områder og drepe fiender. Når man har drept alle de datastyrte fiendene i en runde (det er tre runder totalt) kaller de inn Titaner. Disse er selvsagt verd ekstremt mange poeng så da fokuseres kampene enda mer. Poengene du tjener opp må leveres til et depositum for å registreres. Blir du drept før du får gjort det vil du miste en stor del av poengene dine. Den med høyest poengsum etter de tre rundene vinner. Bounty Hunt passer virkelig for alle typer spillere. Nybegynnere kan hjelpe laget sitt med å drepe de varierte AI-fiendene, mens de mer erfarne kan gyve løs på hverandre. Titanene krever i hovedsak at man samarbeider, så modusen krever både individuelle ferdigheter og samarbeid. Å prøve ut ulike piloter og Titaner var veldig gøy, og det vi tror det blir enda bedre i det ferdige spillet.

Titanfall 2

Vi fikk nemlig kun en liten smakebit av spillet, og det nye utviklingssystemet virker å være mye bedre denne gangen. "Lead multiplayer designer" Todd Alderman var en av hovedmennene bak Call of Duty: Modern Warfare sitt revolusjonerende utviklingssystem, og dette føles som en videreutvikling av det. Som vanlig vil du tjene erfaringspoeng og nytt utstyr for alt du gjør i spillet, men du vil også kunne tjene en ny valuta kalt Merits. Dette er en ekstra belønning for å fullføre enkelte milepæler. Drep et bestemt antall fiender med et spesifikt våpen, kall inn Titaner, fullfør kamper, vinn kamper og liknende ting vil alle gi deg flere Merits. Disse kan du så bruke for å kjøpe deg oppgraderinger du eller måtte ha tjent mer erfaringspoeng for å få fingrene. Jo bedre oppgradering det er, jo mer koster den. Systemet virker å funger veldig godt. Siden du uansett må tjene deg opp til å kunne tjene oppgraderingene føles det ikke som juks eller en lett vei til suksess. "Men folk kommer bare til å kjøpe seg Merits med ekte penger!". Nei, da. Vi hadde samme tanke, men da vi spurte Alderman om denne muligheten sa han at det ikke vil være mulig å kjøpe Merits. Dette er noe du må tjene deg opp med hardt arbeid. Kravene for å tjene Merits vil stadig øke. Antall fiender du må drepe, antall assist og alt. Når du har nådd maksnivået, vil antallet tellingen starte på nytt. Dermed kan du tjene Merits i det uendelige, noe som forhåpentligvis betyr at alle spillere alltid vil kunne skaffe seg noe nytt.

Titanfall 2

Titanfall 2 virker rett og slett å forbedre alt fra originalen. Kontrollene føles enda bedre, kartene mer balansert, pilotene og Titanenes ferdigheter mer variert, og nye moduser. Topp dette med bedre matchmaking, community-funksjoner og utviklingssystem så har du et spill som vil kunne slå godt fra seg i en meget imponerende spillhøst.

Skip
Titanfall 2