Norsk
Gamereactor
artikler
Little Big Planet Vita

Vi snakket med Little Big Planet-gjengen

Bak det siste Little Big Planet-spillet til PS Vita står en gjeng fra Sveriges sørspiss. Vi har snakket med Mattias Nygren hos Tarsier Studios...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er en lystig Mattias Nygren som svarer når Gamereactor ringer studioet. Sjefsprodusent og visedirektør for det Skånebaserte spillstudioet prøver å hvile litt etter å ha laget Little Big Planet Vita - et spill som ble tatt godt imot av Gamereactor og andre kritikere. Etter deres arbeid med GOTY-utgaven av originalspillet, kan man trygt si at de kan sin Sackboy. De bidro også på utvidelsene til Little Big Planet 2, så vel som Little Big Planet-delen av Playstation Home.

All småflørtingen med Little Big Planet skulle senere vise seg å bli betydelig viktigere enn som så. Arbeidet med et helt eget spill i serien begynte med én av det som senere skulle bli mange nattlige telefonsamtaler.

Little Big Planet Vita

- Det var egentlig en ganske syk situasjon. Jeg fikk en telefon midt på natten hvor jeg ble fortalt at Media Molecule lurte på hva de skulle gjøre videre. De hadde lyst til å gå nye veier, men ønsket samtidig at Little Big Planet-serien skulle fortsette. De spurte dermed meg om vi var interesserte i å utvikle neste del, og det til en konsoll som ikke fantes på markedet ennå (PS Vita). Det var mye å fordøye, forteller Mattias Nygren.

Dette er en annonse:

Var det skummelt å forsøke seg på en så etablert serie?
- Absolutt. Vi visste at forventningene til spillet ville være store. Det er stor fallhøyde forbundet med et slikt prosjekt, særlig siden forgjengerne har vært så utrolig gode. Vita-spillet har vært en enorm utfordring, men vi utviklet oss sammen med prosessen.

Little Big Planet VitaLittle Big Planet Vita

Måtte dere utvide studioet på grunn av spillet?
- Ja, men det var vi uansett i ferd med å gjøre. Det vi gjorde var å etablere et kontor i Malmø, og rekrutterte folk - mange av dem hentet vi direkte fra communityet. Vi innså at vi måtte finne de aller beste hvis vi skulle lykkes. Mange av de som jobber hos Media Molecule har tidligere vært brukere av Create-verktøyet, så vi søkte etter folk på samme måte.

- Noen av de vi fant hadde aldri jobbet med spill tidligere. En 16-årig svensk gutt brukte for eksempel sommerferien sin på å jobbe med prosjektet, før høsten kom og skolen kalte. Vi hadde også to mattelærere som flyttet hit fra USA, og de konsentrerte seg om å lage "logiske" brett, mens vi paret dem med mer kunstneriske personer. Jeg må også nevne Double Eleven som er vår delutvikler.

Dette er en annonse:
Little Big Planet VitaLittle Big Planet Vita

På hvilke områder kan man ikke gjøre feil når det kommer til Little Big Planet?
- PS Vita fantes ikke da vi tok på oss jobben, og det var viktig for oss å lage et spill som ikke skuffet. Vi ville begi oss ut på et nytt plattformeventyr, og utover det skulle spillet tilpasses et håndholdt format. Vi ville bruke liknende elementer som man finner på nettbrett, men uten at det skulle føles som en gimmick - det ville bare vært galt. Vi ønsket å beholde integriteten med Little Big Planet i form av historie og atmosfære, og samtidig implementere nyhetene. Hvis man kikker på grepene som ble gjort mellom det første og det andre, så la utviklerne til nye gadgets - akkurat som oss.

Hvordan er det å jobbe andres merkevare i stedet for å lage egne?
- Det har gått helt fint. Underveis har vi reist til Guildford for å vise frem arbeidet vårt, og der har vi fått tilbakemeldinger. Media Molecule har vært i kulissene hele tiden, men de sa tidlig ifra at vi ikke måtte stille for mange detaljspørsmål, for de kommer garantert til å svare på alle. Vi forstod raskt hva de mente, og vi gjorde derfor som vi selv ville.

Er dere ekstra stolte av noe spesielt i spillet?
- Det finnes flere ting. Stephen Fry gjorde en knallbra jobb med stemmeskuespillet. Jeg mener også at vi har forenklet banebyggeren med god berøringsfunksjonalitet. Brukerne sparer noen sekunder her og der når de bygger brett med berøringskontrollen, og selv veteranene var enige i at det fungerte bra.

Little Big Planet Vita

Vi hadde et møte med Media Molecule i forkant av det første Little Big Planet. Da sa de at ingen visste hva communityet ville gjøre med verktøyet. Er dere like nysgjerrige på utviklingen?

- Absolutt. Du husker kanskje kalkulatoren som noen lagde til det første spillet? Målet er ikke å lage det heftigste og peneste spillet, men å se hva folket lager. Vi vil bare inspirere, og allerede under betaen var det fullt fokus på brukerne. For eksempel var et brett kalt Ants in your Pants veldig kult. Der skal man mose maur på et piknikteppe med fremre og bakre berøringsskjerm - en genial løsning.

Hvordan ser fremtiden ut for Tarsier?
- Nå skal vi først ha en én til to måneder med oppfølging etter Little Big Planet Vita. Vi ser etter spørsmål om spillet, lytter til communityet og så videre. Når det kommer til nye spill, så finnes det en del interessante forslag internt i gruppen i tillegg til noen utenfra. Jeg har ikke en offisiell uttalelse å komme med ennå, men vi kan love spennende ting...

Relaterte tekster

Little Big Planet VitaScore

Little Big Planet Vita

ANMELDELSE. Skrevet av Kristian Nymoen

Leverer den ferske utvikleren Double Eleven en fullverdig Little Big Planet-opplevelse, eller blir dette nok en lettvariant? Sjefredaktøren har testet...

Sackboy og Marvel inntar PS Vita

Sackboy og Marvel inntar PS Vita

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Sackboy har slått seg sammen med en rekke Marvel-helter i en ny utgave av Little Big Planet Vita. Det ble annonsert av Tom O'Connor fra Sony som på den offisielle...

Sackboy har fått fotballfeber!

Sackboy har fått fotballfeber!

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Det faktum at man har sansen for små og ekstremt sjarmerende digitale tøydukker, betyr ikke at man må legge fra seg sin lidenskap for fotball. Faktisk oppfordrer...



Loading next content