Norsk
Gamereactor
artikler
L.A. Noire

Vi spiller L.A. Noire

Daniel har dratt til Rockstar i London for å undersøke sakene i det kommende L.A. Noire. Banebrytende teknologi legger grunnmuren for det spennende detektivdramaet, som tar sted i et atmosfærisk 40-tallsmiljø med høy hatteføring...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

L.A. Noire har godtgjort seg på Rockstars kontorer i en god stund nå. Frøet ble plantet av Brendan McNamara så tidlig som i 2004, da Team Bondi lot Sony fiansiere prosjektet mot en eksklusivitetsavtale. Men Sony bestemte seg for å sløye finansieringen, og lot spillet gå. Rockstar var imidlertid ikke sene om å hoppe på storspillet, og gjorde det om til et multiplattformprosjekt.

Men det som later til å ha vært en problematisk og langtekkelig utviklingsprosess nærmer seg heldigvis slutten. L.A. Noire havner i butikkene i takt med vårsolens inntog i mai, men jeg fikk et tidligere innblikk i livet som Cole Phelps på en mild februardag hos Rockstar i London.

L.A. Noire

Året er 1947, og Cole (som har lånt flere trekk av utseendet til Mad Men-kjendisen Aaron Staton) er en amerikansk veteran fra andre verdenskrig. Hans bidrag til det blodige slaget i Okinawa ble belønnet med en tapperhetsmedalje, og nå som han endelig er hjemme igjen har han sluttet seg til Los Angeles-politiet. I L.A. Noire følger vi Cole gjennom hans karriere i politistyrken, der han går fra å være en patruljerende konstabel til å bli en mordløsende toppdetektiv. Etter hvert lander saken The Silk Stocking Murder på bordet, og jeg får endelig gripe fatt i håndkontrolleren.

Dette er en annonse:
L.A. Noire

Los Angeles på 40-tallet presenteres i form av en åpen spillverden. Jeg kan velge reiserute etter eget ønske for å komme meg til åstedene, og innimellom tar jeg meg tid til noen valgfrie sideoppdrag som utlyses over politiradioen. Men der slutter de fleste likhetene med Rockstar-sandkassespill som Grand Theft Auto IV. L.A. Noire er en heller lineær opplevelse, der man tar hånd om de forskjellige sakene på skrivebordet i tur og orden.

Du kan for eksempel ikke benytte deg av vill pistolføring i hytt og pine. Skuddveksklinger og slagsmål er bare aktuelt om det sklir inn i historien, og da foregår det i typisk tredjepersonsvinkel. Cole har mer bruk for notisblokken, der alt som er relevant for å løse sakene blir nedskrevet. Fokuset ligger på innsamling av bevis, forhør og den spennende fortellingen som erindres i mellom.

L.A. Noire
Dette er en annonse:

Jeg cruiser langs de solstekte gatene i en bil som minner sterkt om en gammel Ford Tudor. Morsomt og tidsriktig, i likhet med resten av den majestetiske verdenen. Team Bondi har nedlagt mye tid og penger i å gjenskape autentiske kulisser, der alt fra gatenavnene til fasadene er hentet fra datidens opprinnelige Los Angeles. For øyeblikket forlater jeg og min partner Rusty en restaurant, da vår umoralske overordnede har gitt oss beskjed om et nytt mord. Denne gang er det en latinamerikansk kvinne som har gått over til dødsriket, og vi er på vei til åstedet for å rydde opp i tumultene.

Spillkontrolleren tar en stund å venne seg til. Jeg svaier nokså kraftig langs gatene, der uskyldige fotgjengere fyker over hodet mitt mens Rusty forbanner seg over bilkjøringen min. Han antyder til og med at jeg har fått førerkortet som premie i en frokostblanding. Men heldigvis tar det seg opp - idet vi når åstedet har jeg bare en ødelagt postkasse på samvittigheten.

Et forskningsteam har allerede funnet veien til drapsstedet. En naken og oppskjært kvinne ligger gjemt blant små skilter og et drøss av kamerablitzer. Nå er det vår tur til å finne ut hva som har skjedd. Jeg begynner med å undersøke kroppen til offeret. Halsen ser ut til å være snittet opp. Jeg vrir hodet hennes forsiktig for å ta en nærmere kikk på snittet, men da blir jeg møtt av en sterk blodstråle som skyter ut av såret. L.A. Noire danser på grensen til grotesk action innimellom, men Team Bondi gjør det ikke på en usmakelig måte - det er mørkt, nedtonet og herlig usensurert.

L.A. Noire

Etter å ha undersøkt kroppen begynner jeg med området. Når man finner et potensielt bevismateriale i spillet vibrerer håndkontrolleren, mens en lyd ymter om et spennende funn. Om man trykker på kryss (jeg spiller med Playstation 3) plukker man opp objektet. Kameraet går over til førstepersonsperspektiv, der du kan vri og vende på det du har funnet. Om kameraet zoomer inn indikerer det at du har funnet bevismateriale.

Etter å ha undersøkt en rekke spor får vi greie på kvinnens navn og adresse. Og her begynner det virkelig å ta seg opp. Før spillsesjonen er omme har vi rukket å dra over hele byen for å forhøre oss med vitner, og fått med oss noen heftige slagsmål og et par fartsfylte biljakter i tillegg.

L.A. Noire

Den mye omtalte Motion Scan-teknikken, som har resultert i latterlig realistiske ansiktsuttrykk hos spillets figurer, spiller en stor rolle i L.A. Noire. Det er ikke bare en gimmick - dette er grunnmuren i Team Bondis actionspill. Etter å ha fått informasjon fra et vitne eller en mistenkt får du tre utspørringsalternativer, da du som forhørsleder bestemmer hva du vil gjøre. Du kan tro på dem, tvile på forklaringen eller bevise at de lyver. Det munner ut i en intim og interessant kraftkamp, og jeg kan ærlig si at jeg aldri har sett maken i et spill.

En konklusjon avgis i slutten av hvert forhør, som forklarer hvor godt du har klart deg utfra hvilke bevis du har presentert og hvordan du har tydet vitnet. Jeg blir fortalt at hver sak har et par forskjellige sluttscener, som er basert på din prestasjon. Om man har gjort for mye skade på et offentlig sted eller vært klønete under utspørringene kan du regne med en laber poengsum og en dårlig sluttsekvens. På spørsmål om hvorvidt historien har ulike slutter får jeg beskjed om at de ikke kan avsløre det ennå. Er det ikke typisk?

Ansiktsanimasjonene, og grafikken generelt, befinner seg i en helt annen liga enn spill vi har sett tidligere. Noe lignende har ikke sett dagens lys ennå. Til og med innemiljøene er eminente, der belysningen og detaljrikdommen strømmer over deg med en gang du entrer rommet. De har virkelig lykkes i å fange 40-tallsestetikken, da stilige antrekk og hatter tar plass blant hardkokte politimenn og bestialske mord. Alt skjer i en metropol som utstråler et glamorøst ytre med sine mange filmstjerner og gallatilstelninger, mens den sanne og upolerte kjernen utspiller seg i bakgrunnen.

L.A. Noire

L.A. Noire er et av spillene jeg ser mest frem til i år. Idet Cole og jeg pakker sammen notatblokken for denne gangen blir følelsen bare forsterket. Jeg anbefaler derfor at dere går til anskaffelse av en skriveblokk selv, der dere noterer ned 20. mai med en gang. Rockstar var kanskje nervøse for avdekkelsen, men i min bok var det helt grunnløst. Etter én time med L.A. Noire tror jeg nemlig vi har veldig, veldig mye å glede oss til.

L.A. Noire
L.A. Noire
L.A. Noire
L.A. Noire
L.A. Noire
L.A. Noire
HQ

Relaterte tekster

L.A. NoireScore

L.A. Noire

ANMELDELSE. Skrevet av Petter Hegevall - GRSE

Åstedsgranskning, serieforhør og bevissjonglering. Team Bondi har laget en perfekt krimthriller i spillformat. Klikk her for å inspisere anmeldelsen.



Loading next content