Norsk
Gamereactor
artikler
The Witcher 3: Wild Hunt

Witcherland - Den Hvite Ulvs historie

Med annonseringen av The Witcher 3: The Wild Hunt friskt i minne, tar vi et tilbakeblikk på fantasy-seriens historie, fra dens spede begynnelse til dagens prominente stilling...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er lite sannsynlig at den polske forfatteren Andrzej Sapkowski noen gang så for seg hvor stort publikum verket hans ville få, da han utga novellen The Witcher i 1986. 26 år senere er spillene basert på novellen anerkjente blant RPG-spillere.

Handlingen i The Witcher er satt til en middelaldersk fantasy-verden, kjent som Witcherland blant fans, og introduserer leseren for Geralt, en stoisk og kynisk monsterjeger til leie.

Geralt hadde ingen lett barndom. Som spebarn ble han forlatt utenfor Witcher-festningen, og allerede fra barnsben av ble han utsatt for dødelige brygg og kamptrening. Som stjerneelev ble Geralt belønnet med stadig farligere eksperimentelle prosedyrer. Dette resulterte i flere mutasjoner som sterilitet, hvitt hår og blek hud.

The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3 ser ut til å bli like dyster som forgjengerne.
Dette er en annonse:

Men treningen gjorde Geralt til mer enn en steril albino. Den ga ham krefter som kom godt med i hans yrke som monsterjeger. Han har overmenneskelig utholdenhet, evnen til å kaste forbannelser, brygge eliksirer, sette feller, trekke sammen pupillene på kommando, i tillegg til at han er immun mot de fleste typer gift.

Hans dyktighet og evne til å håndtere to sverd på en gang, gjorde ham fortjent til kallenavnet Hvite Ulv. Som de fleste andre Witchers bærer Geralt to sverd. Et av stål egnet for mennesker og alver, og et av sølv ment for magiske vesener som vanlig stål ikke kan skade.

The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher introduserte oss for Geralt.

I de skrevne verkene finnes det masser av monstre Geralt kan prøve seg på, blant annet vampyrer, djinner og forheksede mennesker, men det er det mellommenneskelige samspillet som pirrer nysgjerrigheten. Geralt har mange fiender, og få venner. Blant de få kan han regne Dandelion, en energisk og entusiatisk barde som er tro mot Geralt, selv i de alvorligste situasjoner, og Triss Merigold, en djevelsk, rødhåret heks, og den mystiske kvinnen i hans liv - Yennifer.

Dette er en annonse:

Til tross for at Geralt ikke er spesielt populær, lar han ikke det hindre ham. Venner er sjeldent nødvendig for en dyktig Witcher. Geralts rolige og samlede karakter gjør at han sjeldent blir overvunnet i kamp.
Han bruker kløkt like ofte som kraft i en konflikt. Tvunget inn i en duell hvor han vil henrettes hvis sverdet hans så mye som rører hans adelige motstander, bruker han motstanderens moment mot ham, noe som fører til at den uvørne ungdommen kutter seg selv ved et uhell, og Geralt vinner duellen.

The Witcher 3: Wild Hunt
Kampene i det første spillet er ikke for pingler.

Sapkowskis verk fikk mye skryt i hjemlandet takket være den ironiske humoren og behandlingen av moralske gråsoner. Historien var øremerket for internasjonal suksess, men tidlige forsøk på å nå et større publikum gjennom en TV-serie, og en lite gjennomtenkt film gikk rett vest.

The Hexer, som filmversjonen fra 2001 var kjent som, gjorde den fatale feilen at den var for ulik kildestoffet, og for sær til å tiltrekke nytt blod. Filmen var i bunn og grunn en forkortet versjon av TV-serien, som ikke hadde kommet ut enda. Den var forvirrende og rotete, og både fans og kritikere valgte å snu ryggen til.

TV-serien fikk en marginalt bedre mottakelse, men var fortsatt en stor skuffelse. Selv om den var mindre forvirrende enn filmen, var den fortsatt bare en dårlig kopi. Uten Sapkowskis vidd var verdenen og figurene flate og kjedelige. Den manglet magien fra kildematerialet, og budsjettet til å male et overbevisende bilde av en fantasy-verden.

The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 2: Assassins of Kings gjorde serien kjent blant menigmann.

I det sjansen for suksess i andre media så forsvinnende liten ut, falt et interessant forslag i fanget på Sapkowski. Et polsk spillstudio med lite erfaring annet en noen gode oversettelser av allerede etablerte spill hadde startet et nytt selskap. De skulle fokusere på originalt innhold, og ville bruke The Witcher som prøvekanin på deres vei inn i den store spillverdenen.

Forslaget var i bunn og grunn et sjansespill og førte med seg en viss risiko. Sapkowski anser spill som utenfor his interessefelt, og har til dags dato aldri spilt et eneste et. Heldigvis for RPG-fans over hele verden, var det en sjanse han var villig til å ta.

Med tillatelsen i boks, begynte CD Projekt RED å utvikle debutspillet sitt. Målet deres var å lage et RPG basert på verdenen og figurene til Sapkowski, hvor valgene man tok ikke var åpenlyst onde eller gode. De ville lage et rollespill ulikt alle andre som hadde kommet før det.

The Witcher 3: Wild Hunt
Hva i alle dager er det?!

Ved å ta i bruk Geralts evner fra boka, kunne spillerne bruke magi, sverd og alkymi for å løse oppgaver og bekjempe fiender. CDPR valgte å gi Geralt hukommelsestap, og lot mye av historien dreie seg rundt det å finne ut av Geralts identitet, for å unngå kontinuitetsproblemer med boka. Geralt møter mange mennesker fra fortiden sin, i tillegg til nye bekjente. Mye av intrigen kom fra å bestemme hvem som fortjente Geralts hjelp og som ville kun det beste for ham.

Det sies at Witchers ikke har følelser. Selv om dette er en myte, gjør Geralts fremtoning lite for å avkrefte nevnte myte. Hans fremtoning, kombinert med uklare historier kunne gjort dette til en dyster affære, men de blir godt balansert av fargerike biroller som Dandelion og Triss, samt av vellagde detaljer.

CD Projekt RED skapte en dynamisk værmekanikk som brukte Biowares Aurora-motor for hva den var verdt. En spiller kunne starte et oppdrag i strålende solskinn og avsluttet det i pøsende regn. Men det var utenfor selve spillet at det visuelle virkelig skilte seg ut. Filmsnuttene var til tider trollbindende, figurene inspirerende, noe som førte til at The Witcher ble nominert til flere priser for beste kuttscener.

The Witcher 3: Wild Hunt
Han får det til med litt hjelp fra vennene sine.

Spillmekanikken ble ikke like godt mottatt. Kampsystemet, som var en annerledes opplevelse i forhold til andre rollespill, møtte delte meninger. Spillerne fikk valget mellom tre måter å slåss på, og byttet mellom alle tre i løpet av en kamp. Alle forsøkene på å få det til fikk mang en spiller til å skrike obskøniteter mot PC-skjermen. Men, med nøye planlegging kunne lekre kombinasjoner totalødelegge de mest vriene fiender. For noen var det frustrerende, og interessedempende, mens for andre var tilfredsstillelsen ved å få det til belønning nok.

I tråd med boka er alkymi en stor del av spillet. Man kan brygge en mengde eliksirer med forskjellige virkninger, som økt helse og mørkesyn. Men det stopper ikke der! Man kan også lage oljer som forbedrer våpen eller diverse bomber som gir en fordeler i kampsituasjoner.

Det første Witcher-spillet fikk en lojal fanskare. Fansen var så ivrige på å promotere spillet at CD Projekt RED fort skjønte at gåsa deres hadde lagt gullegget. For å tjene penger på suksessen annonserte utvikleren en Enhanced Edition i 2008. Den nye utgaven krevde at selskapet la ut $1,000,000, men investeringen viste seg å være verdt det. Den nye utgaven solgte i 2 millioner eksemplarer og la grunnlaget for en konsollutgave.

The Witcher 3: Wild Hunt
Wild Hunt ser nydelig ut takket være den nye spillmotoren.

CD Projekt RED bekreftet offisielt at The Witcher skulle porteres til PlayStation 3 og Xbox 360, og gis ut som The Witcher: Rise of the White Wolf. Ansvaret for utviklingen av konsollutgaven ble gitt til Widescreen Games og det skulle bli mange forandringer og revisjoner. Uheldigvis for konsollspillere så Rise of the White Wolf aldri dagens lys. CD Projekt annonserte at konsollutgaven var kansellert, etter diverse krangler om manglende betalinger og Widescreen Games manglende evne til å overholde tidsfrister. Likevel dukker det stadig opp nye rykter om at prosjektet skal startes opp igjen.

En oppfølger, The Witcher 2: Assassins of Kings, ble utgitt til PC i mai 2011. Oppfølgeren hadde en ny spillmotor laget spesielt til spillet. Den nye motoren sørget for mer flytende bevegelser og raskere slåssing enn forgjengeren. Evnen til å sette feller og angripe fra avstand var strålende tillegg til et forbedret arsenal, og det nye oppgraderingssystemet ga spilleren flere muligheter til å påvirke hvordan deres Geralt utviklet seg.

The Witcher 3: Wild Hunt
High altitude combat: It's snow joke.

Historien begynner rett etter at forrige spill sluttet. Geralt prøver å finne ut av hvem som står bak angrepet på kongen, og finne ut av hvem han egentlig er. Reisen fører Geralt til mange forskjellige steder, og han støter på mange forskjellige figurer. Triss og Dandelion dukker opp og tilfører litt farge til en ellers grå og dyster verden. Dette spillet er mer personlig, avgjørelsene vanskeligere å ta. En forhastet valg i et intenst øyeblikk får konsekvenser for hvordan hele historien utvikler seg.

The Witcher 2: Assassins of Kings ble godt mottatt. Gamereactors anmeldelse trakk frem det visuelle og kåret spille til et av de "peneste rollespillene noen sinne", og hyllet valgmulighetene. "Det er vanskelig å gjette seg til hva utfallet av valget blir. Og det er bra."

Til et moderne spill å være er The Witcher 2: Assassins of Kings et utfordrende spill. Selv på den letteste vanskelighetsgraden må spillere forvente å møte sin død både titt og ofte. Den nådeløse vanskelighetsgraden kan ha hindret spillet i å nå et bredere publikum, men det gjorde at det fikk mye skryt for å la spillere lære av sine egne feil, og konstant utfordre sine egne evner. Uansett om det er meningen eller ikke, er det i tråd med kildestoffet. Geralt må stole på kløkten så vel som kraften.

Etter den suksessen prøvde CD Projekt seg igjen på konsollmarkedet. Men istedenfor å sette jobben bort til noen andre, valgte å utvikle Enhanced Edition for Xbox 360 på egenhånd, og ga dermed mange nye spillere en smak på franchisen.

The Witcher 3: Wild Hunt
CD Projekt Red tenker stort i The Witcher 3: Wild Hunt.

The Enhanced Edition hadde mye nytt innhold, nye filmsekvenser og justert spillmekanikk. Spillere som allerede hadde The Witcher 2 kunne laste ned Enhanced Edition helt gratis, noe som i dag er uhørt i den bransjen.

CDPR har hittil fylt trofeskapet sitt med hele 50 priser, et bevis på hvilken fremgang de har hatt. The Witcher 2: Assassins of Kings har solgt mer enn fire millioner eksemplarer på alle plattformer, og har etablert seg som en av sin generasjons beste RPG-opplevelser.

The Witcher-fans har stor grunn til å være spente, nå som det tredje kapittelet i serien er bekreftet. Spillet kommer til å drives av CDRED Engine 3, laget spesielt til dette spillet, og antas å komme ut i løpet av 2014. Vi gleder oss!

HQ

Relaterte tekster

The Witcher 3: Blood and WineScore

The Witcher 3: Blood and Wine

ANMELDELSE. Skrevet av Robin Høyland

Den siste utvidelsen til storspillet The Witcher 3: Wild Hunt er her, med enda vakrere omgivelser enn tidligere. Vi sendte Robin på vinsmaking i Toussaint...

The Witcher 3 - Hearts of StoneScore

The Witcher 3 - Hearts of Stone

ANMELDELSE. Skrevet av Adrian Berg

CD Projekt Red sparer ikke på kruttet i den første skikkelige utvidelsen til The Witcher 3: Wild Hunt. Vi har testet Hearts of Stone...



Loading next content