Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
artikler
Heroes of Might & Magic III: The Restoration of Erathia

Gode Gamlereactor: Heroes of Might & Magic III

Med jevne mellomrom setter Ingar seg ned med Heroes of Might & Magic III. Denne gangen har han skrevet litt om hvordan det oppleves å gå tilbake til spillet i 2019.

Gode Gamlereactor er en artikkelserie hvor vi tar spill vi spilte mye i barndommen og oppveksten, spiller dem på nytt, og ser på dem med et mer voksent og moderne blikk. Hvordan har de holdt seg? Hvordan har opplevelsen av dem forandret seg? Forrige gang skrev Ingar om sitt gjensyn med Nintendo 64-spillet Snowboard Kids. Denne gangen tar han for seg en trofast klassiker til PC fra 1999: Heroes of Might & Magic III.

Da jeg vokste opp på 80- og 90-tallet hadde ikke familien min noe særlig til PC å snakke om, og det var først sent på 90-tallet at vi fikk noe som minnet om en brukbar datamaskin. Det vil si, det var en Packard Bell, så veldig brukbar var den ikke. Selv etter datidens standard var innmaten temmelig skral, og det var derfor ikke mange nye PC-spill den kunne kjøre. Det var likevel ett redelig unntak, og sammen med Sim City 2000 og Backpacker 2 ble dette spillet som skulle definere min PC-gamer-barndom.

Spillet jeg snakker om er Heroes of Might & Magic III: The Restoration of Erathia (ofte bare referert til som Heroes III). Det er ikke helt sant at PC-en vår taklet spillet, for spillet kunne ofte krasje da jeg forsøkte å starte det opp. Jeg fant likevel ut av et hendig lite triks: Jeg måtte sette inn CD-ROM-en, starte opp spillet og deretter ta disken kjapt ut igjen mens oppstartsekvensen kjørte. Noen ganger hendte det at jeg måtte prøve flere ganger, men denne lille lifehacken fungerte i hvert fall mesteparten av tiden.

For å ta spillets bakgrunnshistorie veldig kort, er Heroes III en spin-off av PC-rollespillserien Might & Magic, som var meget stor på 80- og 90-tallet. Might & Magic-hovedserien ble sammen med serier som Ultima og Wizardry en sjangerdefinerende serie innenfor vestlige rollespill. Hovedserien lot deg utforske verden og gå på eventyr med følgesvennene dine, mens Heroes-serien tok for seg en strategisk tilnærming til seriesettingen hvor man kunne reise rundt i verden, rekruttere enheter og utkjempe slag. Både Might & Magic- og Heroes-serien ble utviklet av New World Computing og utgitt av The 3DO Company, som kjøpte opp New world Computing i 1996. 3DO hadde store ambisjoner, slik tech-selskaper gjerne hadde på den tiden, og forsøkte seg til og med på konsollmarkedet med 3DO Interactive Multiplayer. Konsollen floppet med kun 2 millioner solgte enheter på verdensbasis, og 3DO gikk til slutt konkurs i 2003, hvorpå Ubisoft kjøpte Might & Magic-lisensen.

Heroes of Might & Magic III: The Restoration of ErathiaHeroes of Might & Magic III: The Restoration of Erathia

At Heroes-serien var en spin-off av Might & Magic-serien visste jeg lite om på den tiden, og når sant skal sies brydde jeg meg heller ikke noe særlig. Selv om Heroes III har en historie som fortelles gjennom en kampanjedel, hvor handlingen finner sted mellom Might & Magic VI: The Mandate of Heaven og Might & Magic VII: For Blood and Honor, er det sjelden jeg har hørt noen dyptgående diskusjoner om historien i spillet. Heroes III er et kroneksempel på at det går an å legge ned hundrevis at timer i et spill uten en særlig dyp historie, og likevel er det snakk om velbrukt tid.

Siden Heroes III hadde en så stor plass i min barndom, er dette et spill jeg lett plukker opp igjen med jevne mellomrom. Da jeg nylig ble klar over at spillet faktisk fylte 20-årsjubileum 28. februar 2019, fant jeg ut at tiden var moden for å hente frem spillet igjen nok en gang. Dermed blir denne teksten en slags blanding av en forsinket jubileumsartikkel og en Gode Gamlereactor-tekst hvor jeg foretar en analyse av spillet sett med dagens øyne. Den gamle spillplaten er for lengst blitt borte (like greit, for den var ikke av det helt lovlige slaget uansett), men heldigvis er det nettopp spill som dette GOG.com spesialiserer seg på. Det bør kanskje ikke komme som en overraskelse at Heroes III var det første spillet jeg kjøpte på GOG.com da jeg først ble klar over tjenesten for mange år siden, og siden den gang har det aldri vært et problem å starte opp igjen spillet på nyere enheter.

Burde man ikke heller gå for den offisielle HD-utgaven som kom ut i 2015, lurer kanskje noen på? Denne er tross alt tilgjengelig på Steam, og kom dessuten også ut til nettbrett i sin tid. Det stemmer, men HD-utgaven har noen vesentlige problemer. For det første er nettbrettversjonen borte fra både Android og iOS, uten at Ubisoft har forklart nærmere hvorfor. Dermed er HD-versjonen kun tilgjengelig på PC, men denne versjonen er både dyrere og mindre komplett, ettersom den ikke inkluderer utvidelsene Armageddon's Blade og The Shadow of Death. Ubisoft har begrunnet dette med at kildekoden til utvidelsene har gått tapt, men siden GOG.com klarer å tilby en komplett versjon av spillet kjøper jeg ikke den forklaringen (og dermed heller ikke spillet). Når det i tillegg finnes en HD-mod man kan installere til GOG-versjonen bør valget være åpenbart.

Heroes of Might & Magic III: The Restoration of ErathiaHeroes of Might & Magic III: The Restoration of Erathia

Så snart jeg fyrer opp Heroes III blir jeg slått av en enorm mengde nostalgi. Årsak? Musikken. Lydsporet i spillet holder fortsatt høy kvalitet, og helt fra åpningstemaet møter man toner og musikk som passer godt til alle stedene, byene og slagmarkene man besøker. Man blir riktignok litt lei hvis man spiller flere timer i strekk, for antallet lydspor er ikke det største, men lydsporet fremstår fortsatt som slitesterkt og velkomponert.

Selv oppfatter jeg spillmekanikken i Heroes III som ganske lettfattelig, men det er nok fordi jeg har tilbrakt så mange timer med det at det er vanskelig å se eventuelle svakheter. Samtidig var dette et spill jeg lærte meg å spille i en tid hvor jeg kunne minimalt med engelsk, så noe må utviklerne ha gjort riktig. Spillet har en opplæringsdel, men denne er såpass kjedelig at det er mye mer spennende å bare lære seg de grunnleggende prinsippene ved hjelp av Reddit, YouTube eller lignende og deretter prøve seg frem på et av spillets mange kampanjer eller scenarier (i den komplette GOG-versjonen er det over 150 scenarier, så det er nok å ta av).

Heroes of Might & Magic III: The Restoration of Erathia
Heroes of Might & Magic III: The Restoration of ErathiaHeroes of Might & Magic III: The Restoration of Erathia