Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
artikler
Snowboard Kids

Gode Gamlereactor: Snowboard Kids

I artikkelserien om gjensynet med barndommens spillklassikere tar Ingar for seg en Mario Kart-klone han mener fortjener nytt liv i 2019.

Gode Gamlereactor er en artikkelserie hvor vi tar spill vi spilte mye i barndommen og oppveksten, spiller dem på nytt, og ser på dem med et mer voksent og moderne blikk. Hvordan har de holdt seg? Hvordan har opplevelsen av dem forandret seg? Forrige gang skrev Anders om sin gjennomgang av hele(!) Kingdom Hearts-serien. Denne gangen tar Ingar for seg Snowboard Kids, en Mario Kart-klone til Nintendo 64 han mener fortjener en moderne oppfølger.

Med lanseringen av spill som Super Mario Kart i 1992 og Mario Kart 64 i 1996 (1993 og 1997 i Europa) er det trygt å si at Nintendo fant en suksessformel. Her hadde man bilspill som var tilgjengelig for så å si alle, hvor fokuset ikke var på realisme eller pinlig nøyaktig millimeterpresisjon i svingene. Nei, med Mario Kart-serien var fokuset heller på ren og skjær moro, og mangt et vennskap og søskenforhold fikk testet holdbarheten når man satte seg ned i sofaen for å kaste skilpadde- og bananskall på hverandre mens lyn haglet veggimellom. Sopp i gokart-motoren gir deg større fart, lærte vi, mens det å kaste middagsrestene dine på veien vil gjøre livet surt for de som kommer etter deg, enten du har spist en liten banan eller skilpaddesuppe.

Snowboard Kids
Mario Kart-serien har gjennom årene solgt over 100 millioner eksemplar. Dette er en suksess mange naturligvis ønsker å kopiere.

Mario Kart 64 solgte totalt nesten 10 millioner eksemplar, og Mario Kart-serien totalt har gjennom årenes løp solgt over 100 millioner spill. Da er det ikke så rart at flere har forsøkt å kopiere suksessen. De fleste har ikke hatt den samme gjennomslagskraften, selv om spill som Diddy Kong Racing og Crash Team Racing absolutt har underholdningsverdi og lett kunne rettferdiggjort en oppfølger eller en remake (noe sistnevnte får til sommeren). Noen av spillene har derimot gått i glemmeboken hos de fleste, men heller ikke dette er alltid helt fortjent, siden de kunne gi noen timer med underholdning når venner kom på besøk (vi hadde ikke internett på konsollene våre på 90-tallet, vet du, så da måtte vi jammen meg gå til venner for å spille sammen). I dag har jeg lyst å rette fokus mot et av disse spillene, nemlig Snowboard Kids til Nintendo 64.

Snowboard Kids ble lansert til Nintendo 64 i Japan i 12. desember 1997 og i Europa 16. mars 1998, og forsøkte å lokke spillere med å kombinere to av de kuleste tingene man kunne tenke seg på 90-tallet: Mario Kart og edgy kids på snowboard. Spillet ble utgitt av Atlus, et studio man i dag først og fremst forbinder med knakende gode rollespill som Persona 5 og Catherine. Spillet ble imidlertid utviklet av det nokså ukjente studioet Racdym, som ikke har utviklet noe særlig mer kjent enn et par Bomberman-spill (fun fact: Studioet ga i 2001 ut et Japan-eksklusivt N64-spill med tittelen Bomberman 64, til tross for at det allerede ble gitt ut et spill med samme tittel i 1997, hvilket betyr at det finnes to spill med samme navn til samme plattform).

I Snowboards Kids kan opptil fire spillere velge hver sin snøbrettkjører i alderen 10-12 år, og formålet med spillet er å kjøre om kapp ned en snowboardløype og komme først i mål. Det lille gimmicket her er at man må kjøre samme løype flere ganger. Dette er ikke så kontroversielt i racing-spill, men hvordan løser man dette når man står på snowboard ned et fjell? Enkelt, man tar skiheisen opp igjen!

Snowboard KidsSnowboard Kids
Snowboard Kids ble lansert på Nintendo 64 i 1998. En forbedret utgave ble lansert til PlayStation i Japan i 1999.

Jeg eide faktisk ikke Snowboard Kids selv da jeg var yngre, men jeg husker spillet godt fra en av nabokameratene som eide spillet. Som de fleste menn i en nostalgisk og evigvarende midtlivskrise synes jeg det er moro å finne barndommens tapte underholdningsprodukter på internett, og da jeg fikk anledning til å plukke opp Snowboards Kids for en billig penge lot jeg ikke sjansen gå fra meg. Dessuten er jo et gjensyn med spillet perfekt for å skrive en tekst i denne artikkelserien, så om ikke annet kan jeg unnskylde utgiften med at «det er til research for jobben.»

I TV-benken hjemme står de fleste retrokonsollene fortsatt koblet til, men de blir brukt mye sjeldnere enn jeg liker å innrømme. Selv om Nintendo 64 var en av mine kjæreste eiendeler da jeg var yngre, må jeg innrømme at det går altfor lenge mellom hver gang jeg spiller på konsollen i dag. Derfor blir jeg like overrasket hver gang jeg plukker opp en N64-håndkontroll nå til dags og kjenner hvor latterlige lite ergonomisk den faktisk er. Spilte vi virkelig time etter time med denne merkelige saken i hendene? Hvordan er det egentlig best å holde håndkontrollen? Jeg prøver å bortforklare det med at forskjellen er at jeg nå er en voksen mann med langt større og klossete never enn da jeg var barn, men faktum er nok heller at kravene mine var lavere som barn. Uansett fyrte jeg opp Snowboard Kids mens jeg lurte på hva i all verden Nintendo tenkte på da de designet håndkontrollen. Nå vel, 90-tallet var en crazy tid ...

Snowboard KidsSnowboard Kids
Snowboard KidsSnowboard Kids