
Dette er kanskje ikke første gang du er en Arisen, ettersom det første Dragon's Dogma kom allerede i 2012. Det er ikke det at det er en vanskelig eller djevelsk komplisert tittel, men å forstå hvordan intensjonen med historien og dens verden er oversatt, kommer ikke alltid gjennom til spilleren, som vi diskuterte i anmeldelsen. Dragon's Dogma 2 er et monster med mange helsestenger som du kommer til å bruke mye tid på, men forhåpentligvis kan vi med denne guiden med tips, hint og noen velmenende råd kutte ned på periodene mellom ett mål og det neste.
Til slutt vil du, som så ofte før, være alene med dragen (vel, du og din trofaste Pawns), men før det må du gi den skikkelig juling i hans verden, samle tusenvis av ressurser, utforske dusinvis av huler og samle (og ikke miste) tusenvis av gullmynter. Vi lærer deg også hvordan du overlever natten, selv om du ikke finner noe sted å slå leir og befinner deg midt i ingenmannsland. Du vil takke oss senere.
Husk til slutt at disse tipsene kun er basert på én gjennomspilling, og at vi derfor ikke kan bekrefte at dette alltid er den eneste måten å komme videre på (med tanke på at det bare finnes én lagringsplass). Hvis du oppdager en raskere måte å komme videre på, kan du gi oss beskjed i kommentarfeltet!
En av de beste løsningene for karakteren din og Pawns i Dragon's Dogma 2 er muligheten til å bytte Vocation (klasse) så ofte du vil. Alt du trenger å gjøre er å gå til Vocation Guild og betale en liten sum Vocation Points (VP) for å begynne å trene i en ny klasse. Husk imidlertid at hver Vocation har forskjellige passive og aktive ferdigheter og bakgrunner for karakteren, og at du også må bruke poeng for å låse opp og oppgradere dem, så du må være selektiv. Det er mer verdt å velge fire vanlige ferdigheter og oppgradere dem maksimalt enn å ikke ha syv med halv progresjon.
Til slutt bør du vite at i både Vermund og Battahl er det enkelte personer som tilbyr mesterferdigheter for hver Vocation. Disse angrepene er vanligvis de beste i spillet, og for å få dem må du bestå en spesifikk test eller et oppdrag.
I tillegg har hver klasse unikt utstyr og unike våpen, så du må også ha nok gull til å kjøpe dem og betale en våpensmed for å oppgradere dem, noe som fører til ...
Selv om alle gjenstander kan selges til handelsmenn og håndverkere, har vår erfaring vist at det verken er nødvendig eller tilrådelig å selge noe, med unntak av utstyr som har blitt foreldet. Det er ikke mye gull å få tak i (i hvert fall ikke i store deler av eventyret), og utstyret er ganske dyrt.
I tillegg er ingrediensene mye mer nyttige når du kombinerer dem for å lage forbruksvarer og miksturer som øker helsen og energien eller helbreder endrede tilstander. Beroligende potions er aldri mangelvare, og det samme gjelder de ulike Roborants, gjenstander med identiske effekter.
Det finnes tre typer våpen- og utstyrsforbedringer: En i Vermund, en i Batthal og en av personen som er kjent som dragesmed. Hver av disse teknikkene øker både fysisk og magisk angrep og forsvar i ulik grad, og påvirker også vekten på oppgradert utstyr (for eksempel er vekten på oppgradert utstyr på Vermund lettere, men oppgraderingen er mindre enn på Battahl).
Drakefoged er et særtilfelle, ettersom han gir de kraftigste oppgraderingene ved hjelp av drakekrystaller i sin bolig i Cove Sanctuary. Drakekrystaller er svært sjeldne i naturen, ettersom de lages av forsteinet drageblod, så for å få tak i flere må du enten besøke områder der en drage har passert ... eller drepe en drage. Drager (mindre enn dragen som forvandler oss til Arisen) er fortsatt de tøffeste fiendene i spillet, så sørg for å være godt forberedt på forhånd, ta med deg ditt beste utstyr, magiske formler og ekstra ammunisjon, og ta om mulig en pause ved et bål på forhånd.
Reisen gjennom Dragon's Dogma 2 er en lang vei full av farer. Det vil være stadige kamper, hurtigreise er ikke tilgjengelig (med mindre du bruker noen virkelig viktige ressurser på det), og for hver kamp reduseres den maksimale helsen din, med mindre du sover på et vertshus, hjemme (mer om dette senere) eller i en leir.
Selv om bygninger i byer er de mest komfortable, uten risiko for å bli angrepet av monstre (og med lagerbeholdningen tilgjengelig), kan det hende at oppdraget eller natten tvinger deg til å slå leir i det fri og vente på morgenen. I slike tilfeller er det best å lete etter et tent bål (det er lett å se hvor de er på røykskyen de sender ut) og hvile der ved hjelp av et campingsett. Hvis det er monstre i nærheten, vil hvilen din bli avbrutt, og de kan ødelegge leiren din, noe som vil være et problem (du må finne en handelsmann som kan selge deg en ny leir). Det finnes campingsett i ulike kvaliteter og med ulik vekt. Hvis du kjøper en som er god nok, vil ikke monstrene angripe deg.
Camping er også den eneste måten å lage mat på, og dermed få den økningen i angrep, forsvar og energi som det å spise biffskiver gir (og se opp for matlagingsscenen, for det er det sprøeste kjøttet du noensinne har sett i et videospill). Derfor er det alltid lurt å tilberede ethvert stykke dyre- eller monsterkjøtt du har på deg - da får du den ekstra kampboosten du trenger for å komme deg hjem.
Pawns er ryggraden i hele spillet. Selv om du alltid har med deg din personlige Pawn, vil de to andre være midlertidige følgesvenner som du må bytte ut i løpet av eventyret. Ideelt sett bør du sette sammen et balansert team med forskjellige yrker for å kunne takle hva som helst, men konfigurasjonen må endres etter hvert som du utvikler deg. Grunnen til dette er at "lånte" bønder ikke går opp i nivå eller lærer nye ferdigheter, så de vil alltid være begrenset til ditt nivå. Derfor er det viktig å besøke riftsteinene eller snakke med de omreisende Pawns du møter på din vei.
Pawns De er også nyttige fordi de hjelper deg med å finne det spesifikke oppdragsmålet innenfor området som er markert på minimapet. Noen ganger er det til og med bedre å be om en lavere nivå Pawn som vet hvor du skal gå, enn en sterk som ikke har peiling. Til syvende og sist er det tidsbesparende, og du kan alltid bokmerke de du liker best, og tilkalle dem på nytt når de har gått opp i nivå med sine respektive Arisen spillere.
Noen ganger er ikke rå makt alene nok til å oppnå oppdragets mål. Av og til må Arisen infiltrere tungt bevoktede områder der NPC-er kan bli fiendtlige og raskt ta livet av deg. Vernworth Castle er det første stedet du kommer til, og for å unngå å tiltrekke deg oppmerksomhet i hagene og korridorene må du kle deg som en adelsmann. For å gjøre dette må du skaffe deg hoffmannens antrekk og leggings.
Den mest direkte måten er å fullføre oppdraget "Det utsmykkede skrinet", der du må kjøpe denne gjenstanden fra en kjøpmann på Vermunds markedsplass for 800 G og levere den til en person ved navn Sven. Han vil tilkalle deg etter noen dager på det samme torget (du kan vente noen ganger ved å sette deg på en benk), og når du møter ham igjen, vil han gi deg antrekket. Med det kan du nå bevege deg fritt rundt på slottsområdet og delta på dronningens mottakelse.
Den andre måten er å gå rett inn i slottet og unngå vaktene, og når du går opp til første etasje der kamrene er, finner du i et av rommene en kiste med det komplette antrekket. Ta på deg det (ingen våpen i sikte), og resultatet blir det samme.